vrijdag 13 september 2024

Uit de grond van je hart vergiffenis schenken

Ik hoor het de afgelopen tijd veel op de Social Media zeggen dat er mensen zijn die niet kunnen vergeven wat een ander hen aangedaan heeft. We hoeven maar te denken aan de oorlog in Oekraïne en de talloze oorlogsmisdaden die door Rusland zijn begaan gedurende de tijd dat ze het land hebben bezet. Het is vanuit de luie stoel inderdaad heel erg makkelijk gezegd dat je iemand van harte moet vergeven, want mensen hebben een enorme wond in de menselijke natuur opgelopen door de Erfzonde. Toch is er wel degelijk een oplossing voor, zij het, dat het komt uit het Katholiek geloof. Hieronder een verhaal dat ik met u wil delen.

Er was een priester die door zijn overste was teruggezet, maar de priester bad wel altijd het Onze Vader met de bekende woorden: en vergeef ons onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven. Maar jaren later ontdekte de priester plotseling dat hij zijn overste niet kón vergeven. Die ontdekking was buitengewoon akelig en daarom bad de priester: "Heer, ik wil hem wel vergeven, maar ik kán het niet!" Opeens zag de priester Christus de Heer in de hemel de volgende woorden uitspreken: "Draag hem aan Mij op, dan kunt u hem vergeven met Mijn liefde". De priester deed dit, droeg de overste aan Christus op, en verkreeg de genade om zijn overste vanuit de grond van zijn hart vergiffenis te schenken. 

Dit is bovenstaande is waar gebeurd, en wij kunnen dus lering trekken uit dit verhaal om het zelfde te doen als wij niet in staat zijn een ander vergiffenis te schenken. Vergiffenis schenken is inderdaad makkelijk gezegd en soms wordt het heel moeilijk doordat wij zwak zijn en de genade van God ontberen. Maar we kunnen dit wel degelijk ombuigen met de hulp van Christus zoals hierboven vermeld.