vrijdag 7 juni 2024

Sacratissimi Cordis Iesu

Vandaag, vrijdag 7 juni 2024, vieren wij het Hoogfeest van het Heilig Hart van Jesus in de Buitengewone Vorm van de Romeinse Liturgie. De juni-maand is speciaal toegewijd aan het Heilig Hart van Jesus en er bestaan prachtige gebeden om ons aan de Heer toe te wijden aan zijn Heilig Hart. 
In het Katholiek Gebedenboek van uitgeverij Tabor (tweede druk) vinden wij op pagina 359 het gebed voor de Intronisatie, de toewijding van het huisgezin aan het Allerheiligst Hart van Jesus. De levende familieleden leggen zich dan toe op een deugdzaam leven en beloven zichzelf te onthouden van de geest van de wereld die tegenwoordig veel gezinnen in zijn greep houdt. Bijzonder is evenwel dat op pagina 382 de beloftes staan die Jesus wil geven aan een ieder die de vereerder is van zijn Heilig Hart. Hieronder staan ze.

1. Ik zal hun alle gunsten geven welke zij nodig hebben in hun levensstaat.
2. Ik zal vrede brengen in hun huisgezinnen.
3. Ik zal hun troosten in al hun noden.
4. Ik zal hun een veilige toevluchtsoord zijn gedurende het leven en in het bijzonder in het uur van de dood.
5. Ik zal hun overvloedig zegen schenken bij alles wat zij ondernemen.
6. De zondaars zullen in mijn Hart de bron en de onmetelijke oceaan van barmhartigheid vinden.
7. De lauwe zielen zullen vurig worden.
8. De ijverige zielen zullen spoedig tot grote volmaaktheid komen.
9. Ik zal de plaatsen zegenen waar de beeltenis van mijn Hart tot verering zal worden uitgesteld.
10. Aan de priesters zal Ik de gave verlenen om de harten van de meest verstokte zondaars te treffen.
11. De naam van degenen die deze devotie zullen verspreiden, zal in mijn Hart geschreven staan en daar nooit uit weggewist worden.
12. De Almachtige liefde van mijn Hart zal aan allen, die op de eerste vrijdagen van negen achtereenvolgende maanden te Heilige Communie gaan, de genade van de eindvolharding geven. Zij zullen niet in ongenade sterven. Evenmin zullen zij zonder Heilige Sacramenten sterven.

Het is daarom zeer aan te bevelen dat wij ons allemaal toewijden aan het Allerheiligst Hart van Jesus in deze juni-maand. Vooral belofte 9 is er een die wordt aanbevolen: we krijgen de zegen van Jesus zelf als wij doen wat Hij van ons vraagt. Daarom is het zo jammer dat nogal wat Heilig Hart beelden uit het straatbeeld zijn verdwenen. Maar in onze eigen huizen kunnen we die beelden zelf opstellen en laten zegenen door een priester.