zaterdag 3 februari 2024

Eerste H.Communie perikelen

Het is nu al vele jaren geleden dat ik bij de Eerste Heilige Communie de kinderen naar voren zag komen. De parochie noem ik hier maar even niet, maar ik heb zelden zo een akelige parochiële ervaring meegemaakt als toen. Dat begon al bij de presentatie van de kinderen thuis waar er door de ouders opnamen waren gemaakt en aan de betreffende families werden getoond met een Compact Disk waarop het filmpje stond. Elk kind afzonderlijk mocht zich voorstellen en wat over zichzelf vertellen. En let op: deze kinderen waren voorbereid op de H.Communie die ze later zouden ontvangen.

Wat mij opviel was dat bijna alle kinderen het hadden over hun lievelingsvoedsel (frietjes), maar dat niets over ons Katholiek Geloof werd verteld, zelfs niet het meest eenvoudige. Geen van de kinderen kon zelfs maar het begin van een kruisteken maken en wisten niets over ons geloof; zij wisten niets over Jesus of Maria te vertellen. 
 
Je gaat je dan afvragen hoe goed die voorbereiding dan wel is geweest... Ik weet het, niet alle parochies doen dat zo, en er zijn bij mij parochies bekend die wel degelijk een goede voorbereiding doen voor de Communicantjes. Maar wat ik hier zag...daar werd ik alleen verdrietig van. En ik was niet de enige.

Op de dag dat iedereen in de kerk zat bleek de Heilige Eucharistie een schim te zijn van wat het werkelijk moest zijn. De kinderen werden niet geleerd dat zij het Lichaam van Christus ontvingen, neen, ze hadden het over het brood van Jesus, alsof de Transsubstantiatie niet bestond. En dat allemaal op aandringen van de aanwezige priesters die nota bene dezelfde term gebruikten. Het enige wat nog origineel was aan de "H.Mis" (als je het al zo mocht noemen) was de wegzending, waarbij tot mijn verbazing het kruisteken werd gemaakt. Alleen dat nog was origineel, de rest was een opeenstapeling van zelfverzonnen misplaatste liedjes, "gebeden" en handelingen die wel heel erg weinig te doen hadden met een echte H.Mis. In feite werden de Communicantjes vakkundig van hun eerste H.Mis beroofd.
 
Tot op de dag van vandaag ben ik nog verontwaardigd over dat kleine kinderen zo het bos werden ingestuurd. 
 
Nee, ik ga niet oordelen over de priesters die deze wanvertoning hebben mogelijk gemaakt en ook niet over de Diocesane bisschop die het getolereerd heeft. Het oordeel laat ik maar liever aan Onze liever Heer over.