zaterdag 27 januari 2024

Het gaat niet goed met deze wereld

Soms vraag je jezelf wel eens af in wat voor een wereld wij leven? 
De verschrikkelijke gebeurtenissen op 7 oktober van het vorig jaar zijn daar een voorbeeld van, waarbij een terroristische groep uit Gaza letterlijk dood en verderf zaaide onder de voornamelijk Joodse bewoners in Israël. Ook buitenlandse mensen die niet uit Israël kwamen werden door de terroristen uit Gaza rücksichtslos neergemaaid. Hoe is het mogelijk dat het Kwaad zoveel macht in deze wereld heeft gekregen? Vragen die niet zo makkelijk kunnen worden beantwoord.

Zelf ben ik helaas pessimistisch over een vreedzame wereld. Het ene land na het andere verklaart elkaar zomaar de oorlog alsof het niets is. Jonge levens, soms hele generaties, zie ik op het slagveld worden neergemaaid. Daar gebeuren dingen die ronduit mensonterend, ja Godsonterend zijn. Eens zag ik een luchtopname van een groot veld van vele hectaren groot, dat van voor tot achter letterlijk bezaaid lag met gesneuvelde militairen. Velen hadden geen armen en benen meer. Killing fields zal ik ze maar noemen. Is de ene oorlog nog niet aan de gang, dan volgt de andere weer. Als je het nieuws bekijkt wat zich in de wereld afspeelt, dan vraag je jezelf af of sommige leiders in bepaalde landen niet volkomen gek geworden zijn. Wie stuurt nu de bloem van de natie naar het slagveld om massaal uitgemoord te worden?

Ik ben zelf uiterst pessimistisch over de vredeskansen in deze wereld geworden.
 
We zullen ons daarom moeten toeleggen op veel offers en gebed, zodat God ons te hulp zal komen. De priesters vraag ik speciaal om veel voor de wereldvrede te bidden en de H.Eucharistie op te dragen voor de vrede in de wereld. Het gaat namelijk niet goed met deze wereld, en wij zullen ons best moeten doen om de vrede blijvend mogelijk te maken; ook in ons deel van het continent waarin wij leven. Voor de gelovigen vraag ik veel gebed en offers en het Rozenkransgebed, dat een machtig wapen is tegen elk vorm van kwaad. 

Laten wij Christenen van de Katholieke Kerk de komende aanstaande vastenperiode aangrijpen om zoveel als mogelijk boete te doen voor de vele zonden in deze wereld en onze God en Heer om hulp roepen. Hij is onze enige hoop op vrede!