zondag 17 december 2023

Google vaagt Kerkvaders van het internet

Een buitengewoon onaangename ontdekking deed ik laatst bij het zoeken naar de Bijbelcommentaren die door de Kerkvaders zijn opgetekend en door een (voor mij) onbekende auteur zijn verzameld. Men heeft ze in boekvorm, maar ook op het internet zijn er uitstekende sites die deze Bijbelcommentaren weergeven. Alleen de provider (Google) vond opeens dat de sites waar verder niets mee gedaan werd, moesten worden verwijderd. Voordat dit zou gebeuren, zouden de auteurs via e-mail worden gewaarschuwd. Maar helaas ging dat dus ook al fout, want soms zijn de e-mailadressen niet meer in gebruik bij wisseling van Internet Service Provider. Het is mij zelf twee keer overkomen dat een site over mijn familie opeens zonder enige waarschuwing te hebben ontvangen door Google van het internet werd afgegooid. En dan opeens besef je dat je geen kopie hebt van de site om het weer opnieuw te publiceren. Weg foto's, weg al het geschrevene, weg al het onderzoek in de archieven. Voorgoed in de vergetelheid verdwenen van de digitale wereld.

Maar het is niet alleen Google die dit gelapt heeft. De tweede keer gebeurde dit bij het gebruik van Adobe Elements in een eerder stadium, waar ik een aantal mooie foto's had geüpload, maar dit was opeens van het internet verdwenen. Op de vraag waar mijn foto's waren heb ik van Adobe nooit antwoord gekregen. Het is dus oppassen bij wie je de sitehosting doet. Verstandig is altijd om via de wayback-machine een kopie te maken. En als dat niet gaat, maak desnoods een kopie waarbij de printer wordt ingeschakeld of op welke manier dan ook.

Gelukkig is het niet allemaal gloom and tears, om het zomaar even te zeggen. Er zijn gelukkig nog meer sites met de Kerkvaders op het internet te vinden. Maar feit is wel dat het verdwijnen van de Bijbelcommentaren een behoorlijk vervelend effect gehad heeft: er werd immers door de gelovigen veelvuldig in gezocht om dieper door te dringen in de mysteries van de Goddelijke Openbaring. Het gaf dus veel studiemateriaal dat bijna onuitputtelijk leek.

Jammer Google, maar persoonlijk vind ik dat het verwijderen van sites - en ook nog zonder dat de auteur iets kan doen - nogal ver gaat. Ik had liever gezien dat Google de te verwijderen site naar de Wayback Machine had geüpload, dan hadden we nog een kopie en tevreden klanten gehad. Nu levert deze policy alleen maar verliezers op.