woensdag 21 juni 2023

Camouflagetechnieken

De theologen zullen zich in vroegere dagen vaak mee beziggehouden hebben: wat voor een slang was dat nu in het Paradijs? Vragen, die wij niet kunnen beantwoorden, maar misschien wilde de Gewijde Schrijver ons op iets anders richten dan over de vraag wat voor een "soort slang" het wel of niet is geweest en of die slang nu "wel of niet gesproken heeft". Misschien doorzien we het belangrijkste deel van het verhaal niet. Ik krijg 'theologisch' daarom het vermoeden dat er eerder iets heel anders speelt.

Is het niet veel logischer dat het kwaad zich probeert te verbergen, een andere identiteit aan te nemen? Zoals Paulus zegt dat de duivel als een engel van het licht kan voordoen? We hoeven maar te denken aan de uitdrukking die de Heer heeft gebruikt "een wolf in schaapskleren". Dus als dat klopt, dan is de vraag ook gewettigd of de huidige situatie in onze maatschappij niet het zelfde is. En dan bedoel ik de mensen van de Regenboog die het heel vaak over de liefde hebben, en ons voorhouden dat dit dus geen kwaad kan zijn. Maar wie zegt niet dat de liefde als een soort mantel wordt gebruikt om het kwaad toe te dekken, net zoals de duivel dat ook al deed in het Paradijs door zich in de slang te verbergen? Zijn werkmethoden verschillen echt niet tussen vroeger en nu, en daarom ben ik tegenwoordig meer op mijn hoede om te zien of het kwade niet ergens zich probeert te camoufleren. Je doet je voor als iets goeds, maar in de kern zit het kwade verscholen.

Ook Jesus onze Heer sprak daarover. Hij deed dat door niet over de bomen in het Paradijs te spreken, maar over de bomen en de vruchten als beeld te gebruiken hoe mensen werkelijk zijn. Hij zegt ons: "aan de vruchten zult gij ze kennen". En dat is gewoon waar. Hoe kan je immers beweren dat er sprake is van goede mensen, als zij slechte vruchten voortbrengen? Het antwoord is gewoon simpel: dat kan helemaal niet. De Heer heeft ons dus geleerd om te onderscheiden wat van God komt en wat niet van God komt. En zelfs als wij het hebben over mensen die getuigen dat de "Geest in hen leeft", zegt de Apostel Johannes daarop: "Vertrouwt niet elke geest, maar onderzoekt of de geesten wel van God komen." 

Een slechte geest kan nooit van God afkomstig zijn. Een slechte geest is duivelswerk, en wij weten allemaal dat dit ook zo is. Daarom heb ik deze bijdrage geschreven: vertrouwt niet alles wat de mensen u voorhouden, maar leert te onderscheiden of het kwade zich niet ergens heeft verborgen.