vrijdag 10 februari 2023

Nieuwe beperkingen op komst?

Het lijkt wel of de geruchtenmolen vol in bedrijf is binnen de kerkelijke muren, want onlangs kwam ik berichten tegen op het internet dat er (weer) beperkende maatregelen zouden volgen voor de Buitengewone Vorm van de Romeinse Ritus opgelegd door de H.Stoel. Een soort van verlengde versie van Custodes Traditionis (CT). Het zou dan gaan o.a. om de heilige wijdingen die niet meer in die Buitengewone Vorm mogen worden toegediend, en dus ook niet voor de Petrus Broederschap. Als dat klopt, dan vraag ik mij zo langzamerhand af wat toch de bedoeling is om dit door te voeren? Officieel is er nog niets bekend, maar ik heb al vernomen dat de wijding tot het Priesterschap alleen nog in de Novus Ordo gedaan zou mogen worden, en dit alles op aandringen van de Paus. 

Ik hoop maar dat de geruchten niet waar zijn en dat er de nodige context bij gevoegd gaat worden. Maar  als deze geruchten kloppen dan zouden de gelovigen als de priesters die de Buitengewone Vorm zijn toegedaan, mogelijk weer met verregaande beperkende maatregelen te maken kunnen krijgen. Maar waarom is dit nu nodig?

En er is nog iets anders: in deze maatschappij wemelt het van de groepen die inclusie komen opeisen en het nog krijgen ook. Ik kan het mij voorstellen dat er bisschoppen zijn die het maar wát vervelend vinden dat die inclusie wel overal kan worden doorgevoerd, maar dat dit weer niet mogelijk is voor de gelovigen in de Buitengewone Vorm. Deze laatste groep voelt zich overigens sinds de uitgave van CT steeds meer door de Kerk buitengesloten. Soms denk je dan: daar gaat de zo geprezen eenheid.

Voor de priesterkandidaten die graag de wijding in de Buitengewone Vorm willen ontvangen zal het neerkomen op een andere oplossing te zoeken om toch die wijding te krijgen als deze beperkingen inderdaad worden doorgevoerd. Misschien is het ontvangen van de Priesterwijding bij de Broederschap van PiusX nog mogelijk. Zeker weet ik dat niet. Het is daarom maar te hopen dat het allemaal nog mee zal vallen.