zaterdag 24 september 2022

Zestiende Zondag na Pinksteren

Nederigheid is een deugd, en de Heer Jesus vertelt in deze Zondag hoe belangrijk het is dat iemand nederig blijft en niet beneveld wordt door hoogmoed. In het Evangelie legt de Heer immers uit dat wie zichzelf verheft, vernederd wordt, maar diegene die zichzelf vernederd, zal verheven worden. Als wij nederig zijn, geeft God ons de genaden en de verheffing die wij in ons leven nodig hebben. Hij geeft die genade niet, als wij ongehoorzaam zijn, of als wij zelf wel even onze weg komen uitkiezen. Men zegt niet voor niets dat hoogmoed voor de val komt. En ja, het is toegestaan op Sabbat (voor ons de Zondag) een goed werk te doen (zie foto), iemand te redden of te genezen. Wie immers beweert dat er helemaal niet gewerkt mag worden op die dag, moet afvragen waarom zijn hart nog blijft kloppen en werken (ook op Zondag). Misschien dat er voor sommige lieden nog een licht opgaat? Ik hoop het maar.

In enkele zinnen predikt de H.Apostel Paulus ons het geheim van de werking van de Heilige Geest in het Epistel aan de Efesiërs van deze Zondag. De Eeuwige Vader schenkt aan de gelovigen de Geest om hen te sterken, opdat zij in een steeds vuriger geloof Christus zullen aanhangen en inzicht zullen verkrijgen in de geheimen van zijn Liefde, en zelf steeds meer God gelijkend zullen worden door een heilig leven. De werking van de Heilige Geest is een wonder die wij niet kunnen begrijpen, wegens de onbegrijpelijke heerlijkheid waartoe zij ons voorbereidt. 

De lezingen in de Buitengewone Vorm van de Romeinse Liturgie zijn aldus:

Epistel: Efesiërs 3; 13-21
Evangelie: Lucas 14; 1-11
Liturgische kleur: Groen.