zaterdag 2 april 2022

Passiezondag

In de Novus Ordo zal aanstaande Zondag 3 april 2022 de vijfde Zondag van de Veertigdagentijd worden gevierd. In de Buitengewone Vorm van de Romeinse Liturgie echter geldt deze Zondag als Passiezondag, en de daaropvolgende Zondag zal volgens de kalender in de Buitengewone Vorm, Palmzondag zijn, waarbij de Palmwijding en de processie plaatsvindt.
In de Passiezondag krijgt de vrijwillige boete van de gelovigen een nieuwe betekenis. Hun vasten is een vrijwillig lijden met de Heer, die nu weldra zijn Passie gaat beginnen. In de lezingen zien wij van dag tot dag hoe de haat tegen Christus toeneemt, en hoe het verraad wordt voorbereid. In de gezangen is het niet alleen de zondige mens die bij God klaagt, we horen er ook de stem des Heren in, die in de onbegrijpelijke verlatenheid van zijn Lijden tot de Vader roept. Christus treedt hier binnen in zijn diepste vernedering. De vrome Middeleeuwen hebben dit verzinnebeeld door het gebruik de Beeltenissen des Heren in deze Passietijd met paarse doeken te omhullen. In de Introitus en de Graduale van deze Zondag luisteren wij naar de Heer die de Eeuwige Vader om bijstand smeekt. Met dezelfde woorden bidden wij God dat Hij ons door de kracht van Christus' Kruis zijn heil wil schenken. 

In het Epistel predikt Paulus in de brief aan de Hebreeën het geheim van de verlossing in het Bloed van de ene Hogepriester en Middelaar. In de Communio worden wij reeds op het mysterie van Witte Donderdag gewezen: het geofferde Lichaam en het gestorte Bloed dat steeds opnieuw wordt genuttigd tot gedachtenis en deelneming aan onze verlossing. 

Epistel: Brief aan de Hebreeën 9;11-15
Evangelie: Johannes 8;46-59
Liturgische kleur: Paars.

Post Scriptum: Heel vaak wordt beweerd dat de brief aan de Hebreeën niet door de Apostel Paulus zou zijn geschreven. Maar er bestaat een grote lijn van de overlevering die deze brief wel degelijk aan de Apostel Paulus toeschrijft. Het lijkt mij daarom onzinnig om te beweren dat zomaar een willekeurige schrijver (bijvoorbeeld de bakker op de hoek) deze brief zou hebben geschreven en dit in de Heilige Schrift later door de opvlogers van de Apostelen zou zijn opgenomen. Je komt echter Bijbelvertalingen tegen waarin in het voorwoord vaak gesuggereerd wordt dat 'anderen' de brieven en de Evangelies hebben geschreven en daarmee suggereert men ook nog eens dat de auteurs van de Evangelies en brieven niet bekend zouden zijn. Maar dat is gebasseerd op een dwaalleer, zoals het Leergezag heeft duidelijk gemaakt.