zaterdag 26 februari 2022

Mea culpa, mea maxima culpa

De trouwe bloglezer zal het ongetwijfeld wel gemerkt hebben dat ik in een van de vorige bijdragen een verkeerde Zondag van de Voorvasten had besproken. Dit had natuurlijk niet Zondag Quinquagesima, maar Zondag Sexagesima moeten zijn. Waarom dat nu fout gegaan is, weet ik op dit moment niet. Je controleert de tekst, je vergelijkt met de kalender, en dan nog gaat het dus fout. Daarom heb ik die bijdrage van Zondag Quinquagesima weggehaald. Dus bij deze mijn excuses, zoals de titel van dit blog in het Latijn verwoort. Binnenkort is het weer Carnaval en velen zullen die 'dolle dagen' in het land en daarbuiten gaan vieren, zeker na alle ellende van de Corona-pandemie, de Avondklokken, de Lockdowns, de mondmaskers en de vaccinaties. Heel wat evenementen werden afgelast en velen vreesden dat die tijd nooit meer zou terug komen. Dat laatste is natuurlijk wel erg negatief gesteld, dus we moeten altijd hoop houden. Daarbij wil ik zeggen dat een fatsoenlijk feestje nooit weg is, maar ook hier moet men oppassen een feest niet te laten ontaarden in een gevaarlijke bezigheid (zoals Paus Pius X zou zeggen). God heeft ons namelijk niet opgedragen om te zondigen. Houd daar dus wel rekening mee.

De komende Aswoensdag, een dag van Vasten en Onthouding is een goed begin om boete te doen. Zeker als we (weer) de totale razernij van een oorlog in Europa moeten meemaken. En dan heb ik het over het arme land Oekraïne dat door een Russische strijdmacht zo werd overweldigd. Er vielen al vele doden en gewonden aan beide kanten. Niet alleen militairen, maar ook gewone burgers die slachtoffer werden van raketten en mogelijk ook clusterbommen. De beelden van de radeloze Oekraïnse bevolking die probeert te vluchten brandt op je netvlies: pappa's, mamma's, grootouders en hun kinderen rennen de schuilkelder in. Die gezichten, het leed wat je daar ziet....dat vergeet je nooit meer.

Daarom doe ik een beroep op alle bisschoppen, priesters, diakens, religieuzen en gelovigen om alstublieft te bidden, te vasten en te offeren voor de vrede in de Oekraine in de komende Vastentijd. Laten wij ons daarvoor inzetten, zodat die moordwapens het zwijgen kunnen worden opgelegd.