donderdag 22 april 2021

Opwinding over de brief aan de Efeziërs

Er is opwinding ontstaan over een Bijbeltekst uitgesproken door de voorzitter van SGP-jongeren Vallei & Rijn dat de “man het hoofd is van de vrouw” (Efeziërs 5;23) en waarbij er nogal agressieve commentaren zijn geplaatst in het Algemeen Dagblad. Maar zowel het artikel als de mensen die reageerden hadden óf het stuk in de H.Schrift niet gelezen, en als ze het wél gelezen hadden, dan hadden ze het stuk niet begrepen. De brief van de H.Apostel Paulus aan de Efeziërs (hoofdstuk 5, vers 23 en verder) gaat over een Leerstellig gedeelte over het huwelijk tussen man en vrouw met de kinderen en hoe zij zich als Christenen dienen te gedragen. Dit alles staat volgens de Apostel in verhouding tot het Mystieke Lichaam van Christus dat de Kerk is. In het Mystieke Lichaam is een Hiërarchie aanwezig, dus geldt dat ook voor de leden van dit Mystieke Lichaam. Anarchie of het omkeren van de Hiërarchie is zeker niet afkomstig van God, maar eerder het werk van Gods tegenstander, die er alles aan doet om de mens in opstand te brengen tegen God en zijn Kerk.

Kerkvader Johannes Chrysostomos heeft een commentaar geschreven over dit Bijbelstuk en geeft ons een dieper inzicht.

Het gaat bij Kerkvader Johannes Chrysostomos erom dat wij nederigheid tegenover elkaar betrachten met de bedoeling om onze eigen hartstochten te onderwerpen. Hierdoor kunnen wij de deugd van de nederigheid beoefenen. Christus ging in zijn Kerk ons vóór door zich te onderwerpen aan zijn Apostelen door hun de voeten te wassen bij het Laatste Avondmaal. Het wassen van de voeten werd in die tijd gedaan door een slaaf. Zelfs Christus onze Heer laat daarmee zien dat wij, zeker in kerkelijke zin, allemaal de nederigheid moeten betonen voor elkaar, en dus niet alleen de vrouwen aan de mannen van een gezin, zoals in de brief aan de Efeziërs vaak wordt gesuggereerd. De eerste regel van hoofdstuk 5 (vers 21) aan de Efeziërs wordt in deze discussie trouwens helemaal weggelaten: “Onderwerpt u aan elkaar, in de vreze van Christus”. Dus de nederigheid moet net zo goed van de man komen. Deze nederigheid is nodig om te voorkomen dat wij elkaar gaan overheersen en dat ondeugden de overhand krijgen. Omdat men tegenwoordig geen weet meer heeft van de Christelijke Leer en van de deugden wordt deze tekst in de huidige tijd niet goed begrepen en het gevolg is dat de deugden ten onrechte in een kwaad daglicht worden geplaatst. Bovendien zet men buiten de Kerk de bril op van de 21ste eeuw, zonder de context van het Christendom erbij te halen. Men misbruikt de Heilige Schrift voor  discussies over vrouwenrechten, zonder ook maar stil te staan wat de werkelijke bedoeling is van dit stuk, en ook zonder dat men zelfs de tekst integraal heeft gelezen. En dan hebben we het nog niet over de commentaren van de Kerkvaders die ook maar even weggelaten worden. Dan krijg je bittere teksten in het AD die de zin van de tekst laat passen in het raam van een ontspoorde emancipatie, waar overigens deze discussie al helemaal niet thuis hoort. En wie vindt dat dit er wel bij hoort, verspreidt gewoon onzinverhalen.

In de context van dit deel van de Bijbel gaat het over de huiselijke plichten van de Christen, dus over zijn roeping. Dat is de context waarin de Apostel Paulus zijn brief heeft geschreven. Dus iedereen is in dat gezin elkaar onderdanigheid verschuldigd. Dat men ook elkaar buiten het gezin onderdanigheid bewijst (zie foto) is zeker niet onjuist en al helemaal niet te veroordelen.