zaterdag 9 maart 2019

Jesus bekoring in de woestijn - een les voor ons

Een van de meest intrigerende dialogen in de H.Schrift betreft het stuk Evangelie hoe Jesus in de woestijn verbleef, veertig dagen bleef vasten en door de duivel op de proef werd gesteld. Daarbij moet er wel worden aangemerkt dat de bekoringen van Christus slechts uitwendig waren en dat de duivel het kwade als iets aanlokkelijks kon voorstellen. Maar in de ziel van onze Zaligmaker kon zelfs geen onvrijwillige neiging tot zonde ontstaan. 

De duivel probeert de H.Schrift in te zetten als een citatenboek om met één enkel citaat zijn gelijk aan te tonen. Maar het antwoord van Christus laat zien dat meer delen van de H.Schrift nodig zijn om tot de juiste interpretatie te komen. Deze methode van Christus (lees Kerk) te bestrijden komt nog vandaag nog steeds voor en wordt niet zelden door bepaalde sekten uitgevoerd. De Kerkvader Ambrosius waarschuwt voor ketters die de voorbeelden uit de H.Schrift gebruiken, niet om te onderwijzen, maar om te verleiden, zoals de duivel doet. Opvallend is de opmerking van Lucas dat de duivel, na alle pogingen, Hem verliet voor een bepaalde tijd. Theophilius schrijft daarover dat de duivel de Heer had verlaten om bij zijn passie terug te keren om Hem in zijn smarten te verleiden. In de H.Schrift is er verder niets bekend over andere verleidingen die de duivel heeft uitgeprobeerd. Wel wordt het lijden van Christus als een komst of een aanval van de duivel gezien (Joh. 14;30) en van de macht der duisternis voorgesteld (Lukas 22;53). 

Een andere belangrijke les is deze gevolgtrekking, dat er bij een periode van vasten de duivel geen macht heeft over de persoon. De verleidingen die Christus krijgt voorgespiegeld gebeurt na de veertig dagen vasten wanneer Hij honger krijgt. Uit wetenschappelijk onderzoek weet men dat het voor de mens erg moeilijk wordt om "nee" te zeggen als men toegegeven heeft aan zijn verlangens. Daarom is een vastenperiode, zoals de veertigdagentijd zo belangrijk: je kunt de duivel en zijn verleidingen niet overwinnen en zeker niet als Christen vooruitgang maken in de moraliteit als je niet aan verstervingen doet. Zoals bisschop Athanasius Schneider onlangs gezegd heeft naar aanleiding van de misbruikcrisis in de Kerk: "Het is bewezen gedurende tweeduizend jaar, en door de menselijke natuur, dat zonder fysieke ascese zoals vasten, bidden en zelfs andere vormen van lichamelijke verstervingen, het onmogelijk is om een deugdzaam leven te leiden zonder doodzonde. Vanwege de diepe wond van de erfzonde en de begeerte die nog steeds werkzaam is in ieder mens, hebben we lichamelijke versterving nodig."

Daarom is gebed en het doen van verstervingen zo belangrijk en geeft grote macht over het kwaad. De Heer zegt het immers zelf in het Evangelie, naar aanleiding van het feit dat de Apostelen niet in staat waren de duivel uit drijven bij een jongeman: "dit soort wordt alleen uitgedreven door gebed en vasten."

Ik wens u allen daarom een zeer vruchtbare veertigdagentijd toe.

1e Lezing: Deut.26,4 - 10 
2e Lezing: Rom.10,8 - 13 
Evangelie: Lc.4,1 - 13
Jaar: C. Kleur: Paars.