zaterdag 19 januari 2019

De Bruiloft in Kana

In de tweede zondag van de Tijd door het Jaar (C) lezen we het Evangelie over de Bruiloft in Kana. Je kunt je afvragen waarom de H.Apostel Johannes de moeite heeft genomen om deze gebeurtenis op schrift te stellen. Want laten we wel wezen: wat kan er nu belangwekkend zijn aan een huwelijk in een dorpje in Galilea? Maar toch is dit stukje Evangelie niet zonder diepere betekenis. De grootste theologen, zoals Augustinus en de Heilige Thomas van Aquino hebben hun commentaren gegeven over deze gebeurtenis. Het zou veel te ver voeren om alles te noemen wat de Kerkvaders en de H.Thomas daarover hebben opgeschreven, maar een aantal dingen zijn wel erg interessant.

Eerste betekenis.
De Evangelist laat de Waardigheid zien van het Vleesgeworden Woord dat zich bekend maakt aan de wereld. Christus laat zijn Goddelijkheid zien in relatie tot de macht die Hij over de natuur heeft (water in wijn veranderen). Deze transformatie is nodig om het geloof van de discipelen te versterken.

Tweede betekenis.
In mystieke zin betekent dit huwelijk in Kana de vereniging van Christus met zijn Kerk, zoals de Apostel Paulus dit verwoord in Ef. 5;32. Het feit dat dit huwelijk op de derde dag plaatsvond is ook niet zonder reden opgeschreven. De eerste dag is de Natuurwet, de tweede dag ziet Thomas als de geschreven Wet. En de derde dag als de dag van de Genade, wanneer Christus het huwelijk komt vieren. Dit staat ook in relatie met de eerste lezing uit de Profeet Jesaja, hoofdstuk 62 verzen 1 tot 5.

Opmerking:
De rol van Maria is er een van Voorspreekster en Middelares. Dit is bijzonder aangezien dit voorval in Kana in de H.Schrift is opgetekend. Dat de Protestanten hier zich niet goed bij voelen, is natuurlijk een persoonlijke fout van hun kant. De H.Schrift is daar toch duidelijk over. En je hoeft geen bijbelgeleerde te zijn om de Schrift te lezen.

Derde betekenis:
Volgens de H.Johannes Chrysostomos stonden de zes stenen kruiken om elke verdenking over het wonder te elimineren. Deze kruiken stonden daar voor de zuiveringen volgens Joods gebruik, en daarvoor moest zeer rein water worden gebruikt. Hierdoor kon het wonder alleen een wonder zijn, als men wist dat het puurste water in de beste wijn veranderd was. 
In mystieke betekenis duiden deze zes kruiken de zes tijdperken van het Oude Testament aan, waarin de harten van de mensen werden voorbereid en ontvankelijk werden gemaakt voor de Goddelijke Geschriften en dit als een voorbeeld voor ons leven werd voorgesteld. Het Griekse woord METRETES - een volumemaat - verwijst volgens Kerkvader Augustinus naar de Goddelijke Drie-eenheid via het H.Doopsel. De woorden die immers gebruikt worden bij het H.Doopsel is de aanroeping van de Drie-ene God, Vader, Zoon, en Heilige Geest
Bij het veranderen van water in wijn zal het wonder eerder geloofd worden dan als Christus zijn macht had gebruikt om van niets tot iets te scheppen. Daarom moest er water aanwezig zijn, zodat het geloof van een ieder versterkt kan worden. Dit geldt nog tot op de huidige dag.

Het is logisch dat bij het eerste wonder en het eerste openbaar optreden van Jesus, "Hij zijn heerlijkheid toonde." Zijn discipelen geloofden in Hem. Ook nu nog geloven wij in Hem en belijden wij dat Christus waarlijk God en waarlijk mens is geworden.