maandag 7 januari 2019

Beroering in Nederland over Nashville Statement

Er is de afgelopen dagen nogal wat beroering ontstaan over een protestante verklaring, die men kortweg de Nashville Statement noemt. In die verklaring worden door een groep Dominee's en politici gezegd dat er een wereldwijde beweging op gang is gekomen om de Scheppingsorde, in dit geval het huwelijk tussen man en vrouw, teniet te doen. Een mede-ondertekenaar is SGP-leider Van der Staaij, en die heeft intussen al een korte verklaring afgelegd. De zorg die geuit wordt (over een wereldwijde beweging die het huwelijk en het gezin aanvalt) werd al voorspeld door de laatste zieneres van Fatima, zuster Lucia dos Santos. Dus die zorg kan men als terecht beschouwen. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het probleem in veel landen vooral op politiek niveau speelt. Denken we maar aan de invoering van het 'homohuwelijk' en transgenderisme. 

Wanneer je het Statement leest, dan valt op dat er weinig revolutionair te ontdekken valt. Er worden aardig wat Bijbelcitaten genoemd en de boodschap is duidelijk op de H.Schrift gebaseerd. Dat deze boodschap niet goed valt in Nederland, waar allerhande groeperingen zich de kampioen van de homoseksueel noemen, is wel te verwachten. Maar men kan nou ook niet zeggen dat dit pamflet oproept tot strafbare feiten, zoals sommigen suggereren. En ja, het Shockblog GeenStijl, kan natuurlijk alleen maar hele nare dingen roeptoeteren, zonder een goed inhoudelijk betoog. Ze zijn een meester geworden in het afbranden van een partij waar ze het niet mee eens zijn. Wie op voorhand op twitter met kilo's modder begint te gooien, die hoeft niet te verwachten dat wij die handschoen zouden opnemen, zoals radicale moslims dit wél altijd doen. Zo zijn wij Christenen niet. Onze vijanden laten we namelijk gewoon leven, en bedreigingen uiten wij ook niet. Dus GeenStijl, aardig geprobeerd, die beledigingen, maar daar zijn we in hoge mate immuun voor.

Toevallig, (of misschien ook niet), is er vandaag op 7 januari 2019 de lezing van de H.Mis wel een bijzondere. Hierin roept Onze Heer Jesus Christus iedereen op om zich te bekeren. Daarbij is het opvallend dat Onze Heer geen speciale doelgroepen op het oog heeft, zoals ook in het Jodendom soms toegepast werd. In die tijd dachten de Joden dat mensen die bijvoorbeeld omkwamen door een ongeluk, dat dit vast kwam doordat dit hele grote zondaars moesten zijn. Jesus waarschuwt juist hiervoor dat bij de ineenstorting van de Toren van Siloam (Lucas 13;1-5) de omgekomen mensen zeker niet grotere zondaars waren dan de diegenen die de ramp wél overleefd hadden. Die denkfout wordt misschien ook nu gemaakt. De waarheid is: alle mensen komen ter wereld als zondaars, en iedereen heeft helaas het vermogen zwaar te zondigen, mede als gevolg van de Erfzonde. Het enige schepsel dat gevrijwaard is van die Erfzonde is de Heilige Maagd Maria geweest. Willen wij zelf verlost worden van die Erfzonde, dan moeten wij het H.Doopsel ontvangen dat Onze Heer heeft ingesteld. Dat de zonde tegen de orde van de natuur een zware zonde is, is wel duidelijk. Maar ook hier geldt weer dat iedereen wordt opgeroepen zich te bekeren. Wie zijn zonden erkent, die zal ook door de Heer tegemoet worden gekomen en vergiffenis verkrijgen via het Sacrament van Boete en Verzoening.

Wie zich afwendt van het kwaad in zijn leven - welk kwaad dan ook - zal het loon van een rechtvaardige ontvangen. Maar dat veronderstelt ook dat men de vijandigheid gericht tegen het H.Evangelie moet stoppen en dat men ook eens een keertje naar ons zou luisteren wat wij te zeggen hebben. Wie weigert zich te bekeren, die zal ook naar zijn 'werken' worden geoordeeld en het loon van de ongerechtigheid gaan ontvangen. God is een onpartijdige Rechter en laat zich door niemand omkopen of ompraten. Er is dus altijd hoop, maar dan moet men die hoop wel met beide handen aangrijpen.

Post Scriptum: In katholieke zin is het uitvoeren van handelingen die in strijd zijn met Gods Geboden zondig, en niet omdat men een bepaalde voorkeur zegt te hebben. Er zijn natuurlijk meer zaken die een rol spelen, zoals het geweten, de gewetensvorming, afwijkingen in het oordeel over moreel handelen, zoals onwetendheid over Christus en zijn Evangelie. Daarover schrijft de Catechismus van de Katholieke Kerk en voor de juiste toepassing ervan, wordt daarom naar deze Catechismus verwezen. Het betreft hier het hoofdstuk over het Dwalend Oordeel, de nummers 1790 t/m 1802. Digitaal kan men dit vinden op de site van rkdocumenten.nl  

Post Scriptum 2: Pastoor JJ. van Peperstraten heeft op twitter een aantal belangrijke opmerkingen geplaatst die voor de katholiek van belang zijn via zijn twitter-account.