Op de voorlaatste zondag vóór Aswoensdag, lezen we over de genezing van een lepralijder door Jesus. Volgens de Wet van Moses was het een voorschrift om lepralijders af te zonderen. Ze moesten buiten het kamp blijven totdat zij weer rein waren verklaard door de priesters. Wie aan lepra leed, moest volgens de Wet buiten het kamp roepen dat hij onrein was, de kleren moesten gescheurd zijn, de baard bedekt en de haren moesten worden losgehangen (zie Boek Leviticus hoofdstuk 13; vers 1-46). Ook Jesus heeft eerbied voor de Wet van Moses, want Hij beveelt de genezene zich te "laten tonen aan de priesters", zodat het bewijs voor genezing kon worden geleverd.
Wie het stukje Evangelie over de lepralijder leest moet wel ontroerd raken over het medelijden die de Heer had met de arme zieke. Niet zelden werden deze mensen de grootste verschoppelingen in de geschiedenis van veel landen. Heden ten dage is de situatie niet anders. Er bestaan landen waar de lepralijders nog voor minder worden aangezien dan kastlozen. De kastlozen hebben nog de stoep om te slapen, maar de lepralijders hebben niets om hun hoofd op te leggen...
Maar mogelijk is in die tijd, zoals door Lukas is opgetekend, al een bepaalde vooringenomenheid bij het establishment te bespeuren, want onze Heer draagt de voormalige lepralijder op te zwijgen over zijn genezing voordat hij de priester heeft gezien. Het is zeker dat onze Heer ons leert om elk nutteloos uiterlijk vertoon te vermijden. Dat doet de genezen man echter niet. De man gaat overal rondvertellen dat hij genezen is door onze Heer, zodat Jesus niet meer in het openbaar in de stad kon komen (zie Markus 1;45). Het is niet uit te sluiten dat er toen al problemen waren met de erkenning van de wonderen die Hij deed.
In feite gaf Jesus de genezen man het bevel de voorgeschreven offers te brengen, omdat de Wet in zijn volledigheid van kracht bleef tot en met de Passie van de Heer waarin op Golgotha een volmaakt offer werd gebracht. Vanaf dat moment werden alle offers die de Wet voorschreef verdreven en was het volmaakte offer van kracht. Dit geldt nu tot op de huidige dag.
Gebed: Heer onze God, waar uw woord weerklinkt en Gij het hart raakt van een mens, wordt alle onreinheid weggenomen. Maak ons ontvankelijk voor uw woord, laat ons nooit twijfelen aan uw vergeving, maar steeds weer verkondigen dat Gij ons vrijgesproken en gereinigd hebt in Jesus Christus uw Zoon, die met U leeft in de eeuwen der eeuwen, Amen. (uit: Nederlandstalig Brevier)
Post Scriptum: Op deze dag (zondag 11 februari) herdenken wij ook Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
Gebed: Heer onze God, waar uw woord weerklinkt en Gij het hart raakt van een mens, wordt alle onreinheid weggenomen. Maak ons ontvankelijk voor uw woord, laat ons nooit twijfelen aan uw vergeving, maar steeds weer verkondigen dat Gij ons vrijgesproken en gereinigd hebt in Jesus Christus uw Zoon, die met U leeft in de eeuwen der eeuwen, Amen. (uit: Nederlandstalig Brevier)
Post Scriptum: Op deze dag (zondag 11 februari) herdenken wij ook Onze Lieve Vrouw van Lourdes.