Volgens de Joodse wet moest elk mannelijk dier van het vee, maar ook elk mannelijk mensenkind aan de Heer worden opgedragen en worden vrijgekocht (voor meer uitleg, zie de H.Schrift teksten beneden). Ook voor het Kindje Jesus gold die wettelijke bepaling volgens de Wet van Moses.
Opvallend is dat in sommige protestante kerken wel de Presentatie des Heren is blijven bestaan, maar dat dit vervolgens ontdaan is van de Moeder van God, alsof zij zelf niet aanwezig was in de Tempel om haar Goddelijk Kind aan de Heer op te dragen. Maar wie de H.Schrift (Evangelie naar Lucas) er zelf eens op naslaat, komt wel tot een andere conclusie.
Opvallend is dat in sommige protestante kerken wel de Presentatie des Heren is blijven bestaan, maar dat dit vervolgens ontdaan is van de Moeder van God, alsof zij zelf niet aanwezig was in de Tempel om haar Goddelijk Kind aan de Heer op te dragen. Maar wie de H.Schrift (Evangelie naar Lucas) er zelf eens op naslaat, komt wel tot een andere conclusie.
Naar het gebruik van de oude Kerk in Jeruzalem herdenken wij dus op deze dag hoe het Kind Jesus, volgens de voorschriften van de Joodse Wet aan God werd opgedragen, veertig dagen na zijn geboorte. De Nederlandse naam 'Maria Lichtmis' herinnert aan de lichtprocessie die in onze kerken worden gehouden, voordat de H.Mis wordt opgedragen, en als een hulde aan de Heilige Maagd Maria wordt gezien. Maar volgens de Liturgie van deze dag heeft het als betekenis onze opgang naar het Huis van God waar wij de Heer ontmoeten in de H.Eucharistie, in het breken van het Brood, voordat Hij wederkomt in heerlijkheid.
Om meer inzicht te krijgen in de Wet van Moses, kan men de H.Schrift erop naslaan. Het betreft hier de volgende lezingen: Exodus 13; 1-3a. 11-16. In het Nieuwe Testament: Evangelie naar Lucas, hoofdstuk 2; 22-40 en 22-23.
Allen een heel fijn en devoot Maria Lichtmis toegewenst!