Hoe vaak zal dit niet naar voren gehaald zijn: betaal altijd uw belasting aan uw overheid? Zelfs in Jesus' tijd was het een plicht om belasting te betalen. Dat kwam terecht in de schatkist van Rome, maar evenzo moest elke Israëliër de z.g. Tempelbelasting betalen. Iedere Jood moest vanaf zijn twintigste jaar twee drachmen betalen voor het onderhoud van de Tempel (Matteus 17;24).
Er waren in de tijd van Jesus bepaalde groepen die een valstrik wilden spannen voor Jesus door middel van een suggestieve vraagstelling en zo te hopen op een oproep tot een "weigering van belastingbetaling". In die tijd was het weigeren om belasting te betalen een halsmisdrijf en kon door de Romeinse overheid zwaar worden bestraft. De doelstelling van de strikvraag van de Heriodianen (de Romeins gezinde partij) in Matteus 22;15 was dus om Jesus bij de andere partij gehaat te maken. Maar onze Heer doorziet deze valsheid en vraagt om de cijnspenning te laten zien. De Herodianen tonen Hem een tienling. Daarop staat de beeltenis van de Romeinse keizer (die als god aanbeden werd!). Op de vraag wiens beeltenis en randschrift op die munt staan antwoorden de Herodianen met: "de keizer". Christus de Heer zegt daarop de beroemde woorden: "geef dan de keizer wat de keizer toekomt, en geef aan God wat God toekomt!" Het antwoord is dus ja, je bent verplicht belasting te betalen.
De Heilige Laurentius van Brindisi (1559-1619) heeft een mooi stuk over dit Evangelie geschreven. Hij zegt dat je aan ieder moet geven wat hem toekomt. Het bovenstaande leert immers dat er twee soorten machten zijn, de aardse en de Hemelse. En dus zijn wij allen een dubbele gehoorzaamheid verschuldigd: aan de aardse machthebbers en aan de Hemelse macht. Ze impliceert ook een gehoorzaamheid aan zowel menselijke wetten als aan de Goddelijke wetten. Beiden mogen niet zomaar worden genegeerd. De Heilige Laurentius beschouwde de Christen als een muntstuk uit de Goddelijke Schatkist, geschapen naar het Beeld en de gelijkenis van God. Ook wij moeten daarom aan God teruggeven wat van Hem is omdat wij als Christenen het Beeld en de randschrift van de Goddelijke Keizer dragen. Volgens Laurentius geven wij aan God op een juiste manier door op Christus te lijken, omdat Hij het Beeld van de goedheid van God is. Doen wij dat niet, dan geven wij God niets terug waar Hij recht op heeft (denk maar eens aan het beoefenen van de naastenliefde). Wie op deze manier van God steelt moet zich inderdaad afvragen of hij niet het Zevende Gebod heeft overtreden. Je kunt immers niet alleen van een aardse machthebber stelen door de belasting niet te betalen, maar je kunt ook stelen van de Goddelijke machthebber door zijn wil niet te doen. Ook voor ons dus een duidelijke les die wij niet mogen vergeten!
De H.Mis op 22 oktober: de 29ste zondag door het jaar (A). De lezingen: Jesaja 45;1 (4 tot 6). Tweede lezing: 1Tessalonica 1, 1-5b en het Evangelie naar Matteus 22;15-21.
Op 22 oktober herdenken wij ook Karol Wojtyla: de H.Paus Johannes Paulus II die op die datum werd geintroniseerd. De pauskeuze viel op 16 oktober 1978.