Jammer dat de naam openbaar gemaakt moet worden, maar het kan niet anders. Katholieken moeten worden gewaarschuwd tegen personen die de H.Schrift en de Woorden van Jesus lijken te relativeren. Zelf zeggen ze vaak dat ze dat niet doen, maar de verwarring die men zaait is overduidelijk en dus komt dit blog daartegen in het geweer om een aantal dingen recht te zetten.
Waar gaat het om?
De pas benoemde Jezuïetengeneraal Fr.Sosa Abascal (zie foto links) heeft onlangs in een interview in het Giornale del Popolo het volgende beweerd: "Omdat Jesus' woorden niet met een bandrecorder zijn opgenomen, weten we niet wat Hij gezegd en bedoeld heeft." Het vertaalde artikel vindt u hier. Ook de volgende uitspraak van Fr.Sosa roept vraagtekens op: "Het Woord is relatief, het Evangelie is geschreven door mensen, het is geaccepteerd door de Kerk, die ook bestaat uit menselijke personen....dus het is waar dat niemand het Woord van Jesus kan veranderen, maar men moet wel weten wat dat (Woord) was!".
Natuurlijk is het grote onzin te beweren dat je specifiek een bandrecorder nodig zou moeten hebben om het Woord van God te kunnen weten. Daarbij wordt de fout gemaakt dat het schrijven van het Evangelie puur mensenwerk zou zijn, zoals Fr.Sosa suggereert. Dit klopt zeker niet. De H.Evangeliën zijn geschreven door mensen onder Inspiratie van de Heilige Geest, en er kunnen dus geen dwalingen in die Evangeliën staan en dit geldt ook voor de gehele Heilige Schrift. Dit wordt heel duidelijk uitgelegd in de Encycliek Providentissimus Deus van Paus Leo XIII. U kunt dit Pauselijk document hier downloaden via de site rkdocumenten. Dat alle H.Boeken geïnspireerd zijn is tevens bevestigd door het Concilie van Trente via het Buitengewoon Leergezag.
Dat het Woord van God wordt geïnterpreteerd (door het Katholiek Leergezag) zoals Fr.Sosa beweert is inderdaad juist, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet zou weten wat Jesus over echtscheiding beweerd of gezegd heeft en dat je ook niet kunt beweren dat je interpretaties van de Schrift na 2000 jaar opeens een andere moet zijn. Dat zou namelijk dan weer in strijd zijn met het Leergezag dat overduidelijk heeft uitgelegd hoe de woorden van Jesus wel geïnterpreteerd moeten worden.
Pas dus op voor iedereen die beweert dat de Evangeliën, maar deels geïnspireerd zijn door de H.Geest (en de rest dus niet), dat de verhalen uit leugens of fabels bestaan, dat de profetieën en voorzeggingen na afloop zijn verzonnen, dat de wonderen geen wonderen zouden zijn maar goocheltrucs en of mythen en dat de auteurs van de brieven en Evangeliën niet van de Apostelen zijn, maar van andere auteurs. (zie daarvoor Encycliek Providentissimus Deus Hoofdstuk 2, paragraaf 2)
Dus katholiek, past u op als er relativerende woorden worden uitgesproken door wie dan ook. Het regelmatig lezen van dit blog voorkomt dat u op een dwaalspoor geraakt. Rest mij nog om iedere gelovige katholiek op te roepen om te bidden voor Fr.Sosa.
Links: Catholic Herald.
Post Scriptum 5 maart: Op het blog Verbond wordt nog eens uitgelegd dat het een Geloofspunt is dat de hele H.Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest. Het stuk kunt u hier lezen.
Post Scriptum 6 maart: Er is in de loop der eeuwen de vraag gerezen hoe het komt dat er van de Evangeliën verschillen in de teksten bestaan. Al in de Oude Kerk was men zich daarvan bewust en de Heilige Augustinus heeft daarop een goede verklaring gegeven in een brief gericht aan de H.Hieronymus:
"Ik voor mij verklaar het uwe liefde onomwonden: ik heb geleerd, uitsluitend voor die Schriftuur-boeken, die men tegenwoordig canoniek noemt, met zulk een ontzag en eerbied te hebben, dat ik vastelijk geloof, dat geen enkel van hun makers bij het schrijven enige dwaling heeft kunnen begaan. En als ik in de Boeken iets tegenkom, dat met de waarheid in strijd lijkt, dan zal ik zonder aarzelen aannemen, ofwel dat het handschrift een fout heeft, ofwel dat de vertaler niet gevat heeft wat er stond, ofwel dat ik het in het geheel niet begrepen heb."
Post Scriptum 5 maart: Op het blog Verbond wordt nog eens uitgelegd dat het een Geloofspunt is dat de hele H.Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest. Het stuk kunt u hier lezen.
Post Scriptum 6 maart: Er is in de loop der eeuwen de vraag gerezen hoe het komt dat er van de Evangeliën verschillen in de teksten bestaan. Al in de Oude Kerk was men zich daarvan bewust en de Heilige Augustinus heeft daarop een goede verklaring gegeven in een brief gericht aan de H.Hieronymus:
"Ik voor mij verklaar het uwe liefde onomwonden: ik heb geleerd, uitsluitend voor die Schriftuur-boeken, die men tegenwoordig canoniek noemt, met zulk een ontzag en eerbied te hebben, dat ik vastelijk geloof, dat geen enkel van hun makers bij het schrijven enige dwaling heeft kunnen begaan. En als ik in de Boeken iets tegenkom, dat met de waarheid in strijd lijkt, dan zal ik zonder aarzelen aannemen, ofwel dat het handschrift een fout heeft, ofwel dat de vertaler niet gevat heeft wat er stond, ofwel dat ik het in het geheel niet begrepen heb."