zaterdag 2 februari 2013

Gods plannen zijn vaak niet onze plannen

Hoe vaak gebeurt het niet dat de mensen voor zichzelf hebben uitgedacht hoe God zal handelen en heil zal brengen? In het Evangelie van de Vierde zondag door het Jaar kunnen we lezen hoe de plannen van de mensen niet de plannen van God zijn. H.Evangelie: Toen begon Hij hen toe te spreken: 'Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt, is thans in vervulling gegaan.' Allen bevestigden Hem hun instemming en verbaasden zich, dat woorden, zo vol genade uit zijn mond vloeiden. Ze zeiden: 'Is dat dan niet de zoon van Jozef?' Hij zei hun: 'Natuurlijk zult ge Mij dit spreekwoord voorhouden: Geneesheer, genees uzelf. Doe al wat, maar wij hoorden, in Kafarnaum gebeurd is, nu ook hier in uw vaderstad.' Maar Hij gaf er dit antwoord op: Voor­waar, Ik zeg u: geen profeet wordt in zijn eigen geboortestad erkend. En het is waar wat Ik u zeg: in de tijd van Elia immers, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten bleef en een grote hongersnood uitbrak over het hele land, waren er veel weduwen in Israel; toch werd Elia tot niemand van hen gezonden, behalve tot een weduwe in Sarepta in het gebied van Sidon. En in de tijd van de profeet Elisa waren er vele melaatsen in Israël  toch werd niemand van hen gereinigd, behalve de Syriër Naäman.' Toen ze dit hoorden, werden allen die in de synagoge waren, woedend. Ze sprongen overeind, joegen Hem de stad uit en dreven Hem voort tot aan de steile rand van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem daar in de afgrond te storten. Maar Hij ging midden tussen hen door en vertrok.

De boodschap die Jesus in de Synagoge aan gelovige Joden geeft is een boodschap die zij niet verwachten, want Sidon was een heidense stad en Naäman de Syriër was ook een heiden. Aan beiden werden de profeten van Israël gezonden waar grote wonderen plaatsvonden en niet in Israël zelf. Voor een gelovige Jood moet de preek van de Heer wel haast shockerend zijn geweest, want kennelijk gaat men er van uit dat God alleen gelovige Joden opzoekt. Het stukje over de weduwe en Naäman vinden we in het Oude Testament, in 1 Koningen 17 en 2 Koningen 5. Hier laat God dus duidelijk zien dat hij ook voor iedereen is en iedereen zijn goedheid wil meedelen en niet aan Joden alleen. Kennelijk hebben de Schriftgeleerden uit die tijd dit helemaal over het hoofd gezien en de vraag rijst of de huidige mens niet dezelfde fout maakt.

Maar de boodschap van Jesus, dat Hij de prediking en weldaden voor iedereen heeft bestemd, valt niet in bepaald in goede aarde bij zijn toehoorders. In plaats van verdieping van hun geloof, wijzen ze Jesus af en proberen de Boodschapper van het Leven zelf van het leven te beroven. Dit doen zij door Hem de stad uit te voeren en door te proberen Hem de afgrond in te gooien. 

Je kunt je afvragen hoe vaak deze gedachtenfout in de huidige maatschappij niet wordt gemaakt, ook in onze tijd, bijvoorbeeld over woonwagenbewoners of zigeuners over moslims, over ongelovigen of iedereen die een status heeft om te worden geminacht. En je loopt al helemaal gevaar je leven te verliezen als je de naam Jesus en de naam Paus Benedictus draagt die onlangs voor de traditionele waarden van het authentiek gezin durfde op te komen. Wordt er dan niet in de buitenwereld de neus opgehaald voor deze mensen? Worden deze profeten niet dood gewenst? Jesus laat zien dat Hij voor iedereen komt en dat iedereen welkom is bij Hem. Bij God is immers geen aanzien des persoons. Zeker niet als het hier gaat om het heil van de zielen.