woensdag 8 september 2021

Devotie van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten

Misschien vindt men het vreemd om op de Feestdag van Onze Lieve Vrouw geboorte (8 september) nu al iets te gaan vermelden over de Zeven Smarten van Maria op 15 september aanstaande. Op dit moment ben ik elke dag bezig deze devotie tot de Zeven Smarten van Maria te bidden in het octaaf vanaf 8 september tot en met 15 september en waarbij elke keer een overweging wordt genomen van de Zeven Smarten van Onze Lieve Vrouw die dan eindigt met 1 Onze Vader en 7 keer Wees Gegroet. Hoewel deze devotie mij bekend was, wist ik niet dat er zoveel genaden aan verbonden waren. Om die reden wil ik deze devotie aan u allen doorgeven.
Onze Lieve Vrouw heeft grote beloftes gedaan aan een ieder die deze devotie toepast en verkondigd. En het is om die reden dat ik aandacht wil besteden  aan deze devotie tot Onze Lieve Vrouw.


Opvallend is wel dat ook in het oude Katholiek Gebedenboek van uitgeverij Tabor op pagina 512 (2e druk 1986) deze devotie is gepubliceerd, zij het dat de beloftes van Onze Lieve Vrouw er niet bij staan. Die beloftes zijn gedaan aan de Heilige Brigida van Zweden. Hieronder kunt u de devotie vinden voor wie geen Katholiek Gebedenboek in bezit hebben. Ik zou zeggen: doe uw voordeel ermee!

De Devotie tot de Zeven Smarten van Maria.

Eerste smart: De voorzegging van Simeon.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw droefheid bij de voorspelling van Simeon, dat een zwaard Uw Hart zou doorboren. Verkrijg mij de bereidwilligheid tot alle offers die God van mij vraagt. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Tweede smart: De vlucht naar Egypte.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw droefheid toen de Engel beval naar Egypte uit te wijken.  Leer mij, ook in het onbekende en wisselvallige van het leven, te vertrouwen op de goddelijke Voorzienigheid. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Derde smart:
Het zoekraken van Jesus in de Tempel.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw droefheid toen Gij Uw Jesus verloren had en drie dagen angstig zocht. Laat ook voor mij Jesus mijn hoogste Liefde zijn, en moge ik Hem nooit door ontrouw verliezen. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Vierde smart:
Maria ontmoet Jesus op de lijdensweg.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw droefheid toen Gij Uw Zoon op de weg naar Calvarië onder het kruis zag wankelen. Verkrijg mij moed en geduld, ook als God het ergste van mij vraagt, en moge ook ik U dan ontmoeten. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Vijfde smart:
Maria staat bij het Kruis van Jesus.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw droefheid toen Gij onder het kruis stond, waar Uw Zoon Zijn offer volbracht, en Gij getuige waart van Zijn doodsstrijd.  Verkrijg mij een sterk geloof en een onwankelbare hoop, dat om Jesus' offer het goddelijk leven der genade in mij zal overwinnen. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Zesde smart:
Maria omhelst Jesus' dode lichaam.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw smart toen Gij Jesus' levenloze Lichaam hebt omarmd. Moge Jesus' dood ook mijn verrijzenis zijn en de bron van een deugdenrijk leven. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Zevende smart:
Jesus wordt begraven.
Bedroefde Moeder, ik lijd met U mee om Uw smart toen Jesus in het graf werd gelegd. Verkrijg mij geestelijk inzicht en wijsheid, dat ik Jesus' lijden en dood steeds beter begrijp en eerbiedig als onze enige redding. 1 Onze Vader, 7 Wees gegroeten.

Eindgebed:
O God, bij uw lijden werd, volgens de voorzegging van Simeon, het allerheiligst hart van de roemrijke Maagd en Moeder Maria met een zwaard doorboord. - Verleen genadig, dat wij, die haar smarten vol eerbied herdenken, die heilzame uitwerking van uw lijden verwerven: die leeft hen heerst in alle eeuwen der eeuwen. Amen.

Heilige Moeder, hoor mijn bede,
deel mij Christus' wonden mede,
diep ze drukkend in mijn hart.