maandag 26 juli 2021

Mijn reactie op het besluit van de Paus

Sinds dit blog bestaat heb ik altijd in eenheidsgedachte ruim baan gegeven aan de Gewone Vorm van de Romeinse Liturgie en de Buitengewone Vorm. De reden is dat beide geldige Sacramenten zijn die in de Kerk gevierd worden. Ik moet er duidelijk over uitspreken dat ik geen ontsporingen en het zoveelste wangedrag, dat men kan indelen bij ketterij of apostasie tolereer in welke ritus dan ook. Helaas is het zo dat ik deze week weer de zoveelste (bijna diabolische) ontsporing van de Novus Ordo in filmformaat ben tegengekomen die mij behoorlijk heeft gekwetst. Ik kan helaas geen Motu Proprio uitgeven om de Novus Ordo te beperken, zoals de paus nu wel bij ons doet, want daar is - zover ik weet - sinds 2013 geen enkele Novus Ordo-ontsporing in de Romeinse Liturgie aangepakt. Nu zag ik dus een film van hossende en dansende personen die zich als priesters en religieuzen hadden verkleed om de H.Mis daar waar dat maar kon, naar beneden te halen en te ontwijden. Ook syncretistisch eucharistievieringen in Engeland, werden nooit een strobreed in de weggelegd. Bisschoppen grepen ook daar niet in en ook de Paus kijkt in Rome voor de zoveelste keer de andere kant op. Deze diep verrotte boom die op veel plaatsen in de wereld zich o.a. via de Novus Ordo heeft ingevreten mag kennelijk in Rome wél blijven bestaan en dit wordt ook nog eens aan onze God een Heiland als 'misoffer' aangeboden. Je moet maar de gore moed en durf hebben!

Omdat eenheid niet mogelijk blijkt in Rome en de Buitengewone Vorm van de Romeinse Liturgie onlangs een soort 'dolksteek in de rug' heeft gekregen, daarom heb ik besloten om dit blog meer in overeenstemming te brengen met de Concilies van vóór Vaticanum II. Niet omdat ik Vaticanum II afwijs, maar omdat ik weet dat er nogal wat prelaten in de achterkamertjes tijdens overleg in de jaren 60 (en daarbuiten) bezig zijn geweest om de Liturgie, zoals die ons vanaf Paus Gregorius de Grote tot ons is gekomen, af te breken en zelfs het kind met het badwater weg te gooien. Deze ordinaire aanval op ons geloof kom je niet in de Concilieteksten van Vaticanum II tegen. Ook niet van prelaten die in het geheim lid bleken te zijn van een maçonniek genootschap en die intussen lucht gaven van hun plannen om de Kerkelijk Inventaris naar buiten te gooien. Naam en toenaam van deze prelaten zijn bij mij bekend. 

Aan de rechterkolom van dit blog heb ik daarom de Liturgie-kalender van de Buitengewone Vorm opgenomen en hoger in de kolom "interessante sites" geplaatst, zodat die makkelijker voor de lezer is te vinden. De verplichte feestdagen (met een sterretje aangeduid) zijn natuurlijk wel voor Nederland bedoeld. Voor onze buitenlandse broeders en zusters verwijs ik daarom naar hun eigen kalendarium in het betreffend land waar zij wonen. 

Zoals de lezer kan zien zijn in dezelfde kolom ook boekjes te bestellen om de H.Mis in de Buitengewone Vorm te volgen. Mogelijk komen er meer boeken en boekjes c.q. verwijzingen bij. Daar waar ik het kan doen zal ik deze Buitengewone Vorm meer en meer gaan promoten, en zeker veel minder nadruk leggen op de Novus Ordo. Rome wil de eenheid niet met ons en dus er zit daarom niets anders op om de woestijn op te zoeken.

Foto: H.Mis in de Buitengewone Vorm van de Romeinse Liturgie (klik erop om foto te vergroten).

Post Scriptum: Het merendeel van de bisschoppen in de wereld (zo'n 70%) heeft vooraf geen reactie gegeven op het verzoek van de Paus om hun oordeel te geven over de H.Mis in de Buitengewone Vorm. Slechts 30% van het wereldepiscopaat heeft gereageerd, waarvan ongeveer iets meer dan de helft daarvan (50%) positief/neutraal stond tegenover de H.Mis in de Buitengewone Vorm. Een kleine minderheid van de bisschoppen die tegenstander was heeft ook opvallend genoeg meteen maatregelen genomen om de Buitengewone Vorm te verbieden in hun bisdommen, zoals dat mogelijkerwijze ook onlangs in Dijon is gebeurd. De meeste bisschoppen willen gelukkig geen oorlog in de Kerkprovincie, en ik geef ze daaromtrent groot gelijk! 

Post Scriptum 2: Vandaag 26 juli heb ik aan de rechterkant het blog van Bisschop Rob Mutsearts toegevoegd (Paarse Pepers), omdat deze bisschop tenminste zijn mond niet houdt als er zaken verkeerd zijn gelopen in de Katholieke Kerk. Net als Pastoor Cor Mennen (Fortes in Fide) is het zeer aan te raden ook het blog te lezen van de bovengenoemde Nederlandse bisschop. Het moet maar eens wat duidelijker gezegd worden: fout=fout en wat fout is gelopen in de Kerk kan niet vanzelf goed worden genoemd. Het wordt hoog tijd dat de Heilige Aartsengel Michael met zijn engelen gaat strijden tegen de draak en zijn engelen om deze uit de Hemel (de Kerk) te gooien.