donderdag 9 april 2020

Boetedoening tijdens Triduum

Zoals de lezers en lezeressen wel weten besteed ik op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag elk jaar de teksten op dit blog voor overweging, maar gezien de Corona-situatie, die ik - en velen met mij - als een teken uit de Hemel ervaren, ben ik van mening dat zwijgen nu meer op zijn plaats is. Het is voor velen immers geen makkelijk jaar. Ze moeten met pijn en verdriet zonder de Sacramenten stellen, zonder de H.Eucharistie, zonder de Biecht en voor velen kwam de Ziekenzalving zelfs te laat, omdat men voortijdig overleden bleek, zoals dat in bepaalde landen is gebeurd. Hierbij moet ik zeggen dat deze crisis ook mij behoorlijk aangegrepen heeft: dat kan ook niet anders. We zijn immers mensen van vlees en bloed; we zijn niet van marmer gemaakt.

Daarom denk ik dat boetedoening, gebed en stilte nu op dit moment beter zijn om God vergiffenis te vragen voor onze fouten en tekortkomingen. Nogmaals roep ik iedereen op zoveel als mogelijk boete te doen, want deze Corona Pandemie heeft God ergens gebruikt om onze ogen te openen. Laten wij daarom daar gebruik van maken en een grondig gewetensonderzoek doen. Na Paaszondag keert dit blog weer terug op de oude voet.