vrijdag 20 december 2019

Bijbelcommissie slaat de plank mis

In de jaren 90 van de vorige eeuw kwam ik bij een boekhandel voor tweedehands boeken een boekje tegen over een "nieuwe uitleg" over de reden waarom Sodom en Gomorrah werden verwoest door vuur uit de hemel. Het verhaal staat in het Boek Genesis hoofdstuk 18. Die uitleg was (volgens de auteurs) dat de verwoesting veroorzaakt werd wegens de zonde van "ongastvrijheid". Zelf heb ik daar altijd een raar gevoel over gehad, want we weten immers dat er meer plaatsen in de Schrift staan die een ander beeld schetsen, namelijk de zonde van homoseksueel gedrag. Daarvoor hoef je maar de geschiedenis van Lot en zijn vrouw te lezen die in Sodom leefden. In het Boek Genesis hoofdstuk 19 vers 5 staat de volgende tekst:

"Ze riepen tot Lot: waar zijn de mannen die vanavond bij u gekomen zijn? Breng hen naar buiten bij ons, opdat wij er omgang mee hebben." (vertaling uit de PC-Bijbel).

Wie de tekst van Genesis hoofdstukken 18 en 19 eens integraal doorleest, zal merken dat het niet de gastvrijheid was die hier zo in het geding was.

Nu heeft onlangs de Pauselijke Bijbelcommissie iets soortgelijks gezegd zodat de vernietiging van Sodom en Gomorrah gereduceerd wordt tot een gevalletje van "ongastvrijheid". Zie daarvoor het hele verhaal op de site van LifeSiteNews. Het probleem echter is, waarom er dan op tenminste zeven plaatsen in de Heilige Schrift diezelfde ongastvrijheid in praktijk wordt gebracht zonder dat er vuur uit de Hemel neerdaalt om die plaats te vernietigen. Hieronder volgen de Schriftuurplaatsen. 

Het Evangelie naar Lucas, hoofdstuk 2 vers 7, waarin Josef en Maria nergens welkom waren in Bethlehem om het Kindje Jesus geboren te laten worden. Ze moesten daarvoor uitwijken naar een stal voor de dieren. Er regende als antwoord geen vuur uit de hemel op Bethlehem wegens deze ongastvrijheid.

Het Evangelie naar Lucas, hoofdstuk 9 vers 53, waarin Jesus niet door de Samaritanen wordt ontvangen omdat de reisdoel van de Heer Jeruzalem was. Er regenende geen vuur uit de hemel op Samaria als antwoord op deze ongastvrijheid.

Het Boek Deuteronomium hoofdstuk 23 verzen 3-6, waarin de Ammonieten en de Moabieten volgens de voorschriften van de Wet niet mochten worden opgenomen in de gemeenschap des Heren. Er regende geen vuur uit de hemel op Israel als antwoord op deze "ongastvrijheid."

Het Boek Numeri hoofdstuk 20 vers 18, waarin Edom geen gastvrijheid gaf aan de Israëlieten. En ook hier regende er geen vuur uit de hemel op Edom wegens deze ongastvrijheid.

Het Boek Numeri hoofdstuk 21 vers 22, waarin Sichon het volk van Israel niet wilde doorlaten in zijn gebied, en ook hier regende geen vuur uit de hemel om Sichon te vernietigen.

Het Boek Rechters hoofdstuk 19 vers 15-18, waarin een Leviet die op reis was geen onderdak wordt aangeboden. Ook hier regende er geen vuur uit de hemel op de plaats waar deze ongastvrijheid voorkwam.

Het Eerste Boek Samuel hoofdstuk 25 verzen 10-17, waarin de onverlaat Nabal geen gastvrijheid gaf aan David en zijn mannen. Ook hier regende er geen vuur uit de hemel op het huis van Nabal wegens deze ongastvrijheid. 

De uitleggers van deze bijbelcommissie hebben veel studie gedaan, maar de plank finaal misgeslagen over de vernietiging van Sodom en Gomorrah, want uiteindelijk weten we dat God nooit met twee maten meet als het om de Gerechtigheid gaat. Dus blijft de vraag waarom de ene stad (met de omliggende steden) wél werd vernietigd, maar de rest die het zelfde deed, niét werd gestraft. 

De conclusie luidt dan ook dat ongastvrijheid nooit de reden kan zijn geweest waarom Sodom en Gomorrah met hemels vuur werden vernietigd: er zijn gewoon te veel Bijbelplaatsen die totaal op iets anders wijzen en deze Schriftplaatsen blijken in strijd te zijn met de uitleg die de Bijbelcommissie onlangs eraan gegeven heeft. Wie dus beweert dat Sodom en Gomorrah werden vernietigd wegens een gebrek aan gastvrijheid, moet ook kunnen uitleggen waarom er zoveel plaatsen in de Schrift worden genoemd die het zelfde deden, maar niet werden vernietigd door hemels vuur. Maar dat doet deze commissie vervolgens niet.

We houden dan ons gewoon het best aan de traditionele uitleg van het Katholiek Leergezag, zoals wij die in de Catechismus terugvinden, en zoals die al duizenden jaren aan ons zijn overgeleverd.