Wordt de Generaal overste van de Jezuïeten niet verweten dat hij vaag is over het waarheidsgehalte van de H.Evangeliën, nu relativeert deze overste het bestaan van de Duivel die hij met een kunstig theologisch rookgordijn afschildert als een 'symbool'. Erg handig natuurlijk, om de Duivel als een symbool voor te stellen, ware het niet dat het Buitengewoon Leergezag op het Vierde Lateraans Concilie in 1215 een uitspraak daarover gedaan heeft. En daar wordt helemaal niet gesproken van een 'symbool'. Wat verder opvalt is dat deze Pater Jezuïet zelfs de Dogmatiek hiermee aanvalt. Er bestaan zeker twee Dogma's door het Buitengewoon Leergezag uitgesproken waarin gesproken wordt van de Duivel. Door van een 'symbool' te spreken, relativeer je niet allen het bestaan van de Duivel, maar zelfs valt hij op indirecte wijze het Geloofspunt aan over de straffen in de Hel.
Er is al vaker gewaarschuwd voor de denkbeelden van Fr. Sosa Abascal S.J. die in een eerder artikel op dit blog is verschenen, en waarbij deze Generaal Overste het zelfs aandurfde te beweren dat we niet konden weten wat Jesus werkelijk gezegd zou hebben, omdat er 'geen bandrecorders' in die tijd bestonden(!) Hiermee relativeerde hij niet alleen de Evangeliën, maar maakte daarmee God tot een leugenaar die niet in staat zou zijn geweest om de schrijvers van het Evangelie te Inspireren en ons de volle Waarheid te doen kennen en zodoende relativeerde hij ook verschillende Concilie-uitspraken die door hem vakkundig op een zijspoor werden uitgerangeerd. Je kunt maar hopen dat er heel veel gelovigen in de Kerk zijn geweest die deze waanzin genadeloos de deur hebben gewezen.
Volgens de Schrift en de Overlevering van de Kerk wordt de Duivel, Satan, gezien als een gevallen engel die in het begin door God goed is geschapen, maar later uit zichzelf slecht is geworden. Zoals de Catechismus van de Katholieke Kerk leert is het niet de onvolkomenheid van de oneindige Goddelijke barmhartigheid de oorzaak ervan dat de zonde die de Duivel bedreef niet vergeven kon worden, maar wegens het onherroepelijke karakter van de keuze van deze engelen. En dan kan je toch zeker niet van een 'symbool' spreken, want sinds wanneer kan een 'symbool' zondigen en in opstand komen tegen God?
Het is dus niet alleen oppassen voor de Generaal Overste van de Jezuïeten, maar hij kan er zeker van zijn dat elke uitspraak van hem vanaf nu onder een heel groot doctrinair vergrootglas zal worden gelegd.