dinsdag 14 augustus 2018

Door de wereld verworpen omwille van het Evangelie

Het Evangelie is mij zeer dierbaar en ik heb een grote liefde voor Onze Lieve Heer en Onze Lieve Vrouw, voor de heiligen en martelaren, maar als er mensen zijn die mij verwerpen omwille van het Evangelie, hebben ze toch een probleem erbij: ik laat mij namelijk niet van ons Heilig Geloof afvallen, niet voor geld, niet wegens de afgoden van deze wereld, niet voor de waan van de dag en helemaal niet als vriendschap er onder lijden moet. Dan zeg ik: jammer dan voor u, die de wereld naloopt met al zijn domme verleidingen. Ik ga niet de weg op om onze Lieve Heer en onze Lieve Vrouw publiekelijk te verloochenen. Er waren jaren terug al acties van protestanten in onze buurt die werkten voor "In de Rechte Straat", met dubieuze folders die de Moeder van God neer trachten te halen...maar deze folders werden niet geaccepteerd en weer teruggebracht.

Zelfs voor een eventuele baan kan het niet-verwerpen van bepaalde Godsdienstige principes (zoals het weigeren op zondag te werken), grote gevolgen hebben: je wordt van verdere sollicitatiegesprekken uitgesloten en men wil niets meer met je te maken hebben. De zondag is in de beleving van een gelovige Katholiek nu eenmaal een Heilige Dag. God liet met zijn Voorbeeld zien wat wij moeten doen op Zondag: rust houden en Hem bezoeken in de H.Eucharistie. Als dat te veel gevraagd is voor werkgevers, dan zoeken ze inderdaad maar iemand anders uit. Maar als katholiek heeft dat wel tot gevolg dat je voor de zoveelste keer van een baan wordt beroofd. Met dank aan al die mensen die slafelijke arbeid op zondag héél normaal vinden. Ze vinden het immers geweldig 200% loon erbij te krijgen..

En dat is ook de reden van dit stuk: houdt er rekening mee dat, als je als vurige katholiek voor Jesus kiest, dat de wereld op de eerste plaats zal staan om je te komen vertrappen. Diezelfde wereld die zijn mond wel altijd vol heeft over anti-discriminatie van groepen die zo vaak zeggen te zijn gediscrimineerd en ze voortdurend voortrekt via de wet. Houdt er rekening mee, dat je vrienden kan verliezen, maar houdt altijd dit voor ogen: het is belangrijker Onze Lieve Heer als Vriend te hebben, dan die waardeloze wereld die je steeds verraadt of steeds laat vallen en waar die wereldse weer-hanen steeds de andere kant op staan als de wind uit een andere hoek blaast. Jesus en Onze Lieve Vrouw zullen de goede vrienden nooit verraden en nooit laten vallen. Dat is de troost die ik wil meegeven aan jullie allen.

En zoals ik al eerder zei: er worden geen compromissen met het Geloof gesloten.