zaterdag 3 maart 2018

Jesus reinigt de Tempel

In het Evangelie naar Johannes hoofdstuk 2;13-25 (derde zondag Veertigdagentijd) lezen we hoe Jesus in Jeruzalem aangekomen de duiven- en runderenverkopers en de geldwisselaars uit de Tempel verwijderd. Kennelijk is er een vorm van profanatie in de Tempel binnengedrongen die in strijd is met de heilige plaats. Want als het allemaal zo goed zou zijn geweest, zou Jesus nooit tegen deze duivenverkopers en geldwisselaars opgetreden zijn. De Kerkvaders, zoals de H.Augustinus bijvoorbeeld, hebben zeer diepzinnige dingen geschreven over dit stuk Evangelie in de z.g. Bijbelcommentaren. Misschien dat dit iets te ver zou voeren voor de lezers, want het is natuurlijk van veel groter belang om 'de les' uit dit stukje Evangelie te halen en dit op je eigen leven toe te passen. 

De Joden vroegen welk teken Hij kon geven waarom Hij de duivenverkopers uit de Tempel werkt, antwoordt Hij: "breek deze tempel af, en na drie dagen zal Ik hem doen herrijzen". Daarbij sprak Hij niet over de Joodse Tempel, maar over de Tempel van zijn eigen Lichaam, zoals de H.Apostel Johannes in vers 21 uitlegt.
Maar evengoed kan de tempel ook op ons worden toegepast. In ons woont de H.Geest en de Heilige Apostel Paulus waarschuwt ons om de eigen tempel niet te gronde te richten door ontucht (zie daarvoor o.a. 1Korintiërs 6; 18-19 en het stukje daarvoor). Ook kunnen we zien dat het niet de mensen zijn die hun eigen tempel reinigen, maar dat dit door Christus wordt gedaan en deze taak wordt radicaal aangepakt. Wie immers in het H.Sacrament van de Biecht met oprecht berouw zijn zonden belijdt, zal van die zonden ontslagen worden door de Absolutie die de priester uitspreekt. Hierdoor ontstaat een reiniging in jezelf en rekent God die zonden je niet meer aan.

We moeten echter ook ons best doen om te voorkomen dat onze tempel,  door wat dan ook, wordt ontheiligd of geprofaneerd. De Kerk heeft in het Leergezag voldoende zaken naar voren gebracht waardoor wij een heilig leven kunnen leiden. Dat betekent dus een authentieke uitleg van de encyclieken van de Heilige Paus Johannes Paulus II en de encycliek Humanae Vitae van Paus Paulus VI en niet de valse interpretaties die men er vandaag graag aan wil geven. Wie echt oprecht als katholiek Christen de zuivere Kerkelijke Leer wil volgen en dit moeilijk vindt - omdat hij of zij de genade ontbeert - dan kan men God nog altijd om hulp vragen in Sacrament en gebed. Het is dus niet waar zoals sommigen beweren dat het uitvoeren van Gods Geboden te moeilijk zou zijn: wie om genade vraagt aan God voor een beter en zuiver Christelijk leven zal die genade zeker verkrijgen als dit voor zijn zieleheil noodzakelijk is.