Op 24 juni viert de Kerk het Hoogfeest van de geboorte van de H.Johannes de Doper. In de Grote Catechismus van de H.PiusX wordt beschreven hoe Johannes de Doper al voor zijn geboorte werd geheiligd (en niet in zonde was geboren) doordat de H.Maagd Maria, die al zwanger was van Jesus, haar zwangere nicht Elisabeth bezocht. Het bezoek van Maria aan Elisabeth had dus een hele goede reden. Johannes de Doper werd dus al vóór zijn geboorte geheiligd. De Kerk viert dit feest omdat die geboorte dus heilig was en de wereld een blijde boodschap bracht.
We noemen Johannes de Doper de voorloper van Jesus Christus, omdat hij door God gezonden werd om onze Heer Jesus Christus aan de Hebreeën aan te kondigen en hen allen voor te bereiden Hem te ontvangen.
Als een echte kluizenaar leeft Johannes later in de woestijn. Hij raakt de sterke drank niet aan, en leeft van wilde honing en sprinkhanen, dus wat het land aan voedsel voortbrengt. Vanaf zijn jeugd leefde Johannes in de woestijn waar hij het grootste deel van zijn leven doorbracht en de zuiverheid van zeden innig verbond met een leven van strenge boete. Het doopsel dat Johannes toediende was niet hetzelfde als het Sacrament van het H.Doopsel dat Onze Heer Jesus Christus zelf heeft ingesteld. Het doopsel van Johannes was een teken van boetvaardigheid, waardoor zij die het ontvingen, hun verlangen te kennen gaven, van hun zonden gereinigd te worden.
Johannes de Doper staat erom bekend met iedereen in dialoog te treden, maar tegen zondaars die zich niet willen bekeren of een schijn-bekering uitvoeren, daar zal hij des te duidelijker tegen optreden. De Doper laat zich door niemand omkopen, en dus ook niet door groeperingen die met eigen agenda's komen aanzetten. De Farizeeën en Sadduceeën die langs komen om zijn doopsel te ontvangen en innerlijk geen deel aan die bekering wilden hebben, worden door de Doper openlijk terecht gewezen. De Farizeeën deden net alsof het genoeg was kinderen van Abraham te zijn om van het heil verzekerd te zijn, maar Johannes de Doper maant hen zich liever te bekeren. God had ze immers helemaal niet nodig en indien Hij wilde kon Hij zelfs uit de stenen mensen verwekken (Matteus hoofdstuk 3 vers 7 - 9).
Ook tegen het seksueel wangedrag van de machthebbers van die dagen treedt Johannes de Doper vrijmoedig op (Markus 6, vers 17 e.v.), maar dat zal uiteindelijk wel zijn leven kosten. In de gevangenis wordt de Doper onthoofd en wordt hij na profeet ook een martelaar van het huwelijk.
Ook voor de huidige tijd heeft Johannes de Doper een belangrijke boodschap. Het gaat dan hier om een oproep tot een persoonlijke bekering en iedereen wordt daarvoor uitgenodigd de zonde de deur uit te doen. En dan maakt het helemaal niet uit of je hetero of homo bent. Het kan daarom dus niet zo zijn dat er groeperingen naar een kerkgebouw komen om hun eigen (roze) agenda's door te drukken of een schijn-bekering te willen uitvoeren, zoals dat onlangs in het Bisdom Den Bosch in de Sint Janskathedraal dreigde te gebeuren. God wil graag de redding van iedereen mogelijk maken, maar dan moeten de mensen wel eerlijk zijn tegenover zichzelf en tegenover God en toegeven gezondigd te hebben. Want als wij beweren niet te hebben gezondigd, dan bedriegen wij onszelf en dan leeft de Waarheid niet in ons (1 Johannes 1;8)