De nogal slecht begrepen redevoering van Paus Benedictus XVI in de universiteit van Regensburg kan ook een uitgangspunt zijn om geweldloze bewegingen, zoals La Manif Pour Tous in Frankrijk een hart onder de riem te steken. Want het is namelijk belangrijk niet te vergeten dat de Christenen die meedoen aan deze beweging ook anderen er van moeten overtuigen dat geweldloze strijd beter is dan het opnemen van de wapens. Vooral dat laatste is de meest domme zet die een beweging kan uitvoeren: gewapende strijd. Dit levert alleen maar bloed, lijden en wraak op die zeker in strijd zijn met Gods Wezen. Bovendien geef je de overheid de macht en ook nog het wapen en de legitimatie in handen om je te gaan bestrijden, met alle denkbare verschrikkelijke gevolgen. Gewapende strijd mag geen middel zijn om je doel te bereiken. Dit is niet alleen slecht, maar kan je eigen beweging vernietigen. Er is dus een slimmere methode die ik hieronder in het kort uiteenzet. Uitgangspunt is de toespraak van Paus Benedictus in Regensburg die zoveel domme ophef heeft losgemaakt in de media. "Of men had het stuk niet gelezen, en als men het wel gelezen had, had men het niet begrepen..", zoals iemand terecht opmerkte.
De toespraak van Paus Benedictus in Regensburg is een juweeltje voor hen die in overeenstemming met Gods Wezen willen handelen. De kerngedachte van deze toespraak is dat : onredelijk en niet-rationeel (Godsdienstig gewelddadig) gedrag in strijd zijn met Gods Wezen. Wie de moeite wil nemen om de toespraak van Emeritus Paus Benedictus nog eens te lezen, kan dit doen via de site van rk-documenten.
Maar er is meer: Overheden zijn namelijk niet echt bang en bevreesd voor bewegingen die wapens zouden gebruiken om hun strijd voort te zetten, want zij hebben óók hun machtsmiddelen. Waar Overheden wel bang voor zijn, zijn bewegingen die volstrekt geweldloos zijn. Waarom? De verklaring is simpel. Op de televisie ziet men hoe ongewapende demonstranten zoals van La Manif Pour Tous door de politie in elkaar worden geslagen. Politiemensen zijn ook maar mensen die slechts worden gestuurd door een 'grote kerel' met 'veel balken en strepen'. Weigeren is er dus meestal niet bij. Maar wanneer zij zien welk onrecht zij zélf aandoen (door ongewapende mensen neer te knuppelen) gaat hun geweten knagen. Het grote publiek blijft via de media ook zien dat ongewapende demonstranten voortdurend worden belaagd, geslagen en over de grond gesleurd (en zonder dat zij iets terugdoen). Uiteindelijk zal men partij kiezen voor de demonstrerende partij waardoor de aanhang van La Manif Pout Tous alleen maar toeneemt. Wie immers voortdurend, maand in, maand uit ongewapend wordt neergeslagen, krijgt de gehele bevolking achter zich. En dat vinden Overheden, zoals in Parijs, niet bepaald een fijne ontwikkeling! Ze zien dat ze de greep op de situatie volledig verliezen, en uiteindelijk wordt die Overheid door de hele bevolking geïsoleerd en genegeerd.
Het gevolg is duidelijk: door de ongewapende strijd kan La Manif Pour Tous de gehele Franse bevolking achter zich krijgen, maar ook diegenen die buiten Frankrijk wonen. En daarom zijn Overheden juist zo bang voor bewegingen die een ongewapende strijd aanhangen. Een beweging die de ongewapende strijd aanhangt, wint uiteindelijk de harten van de mensen, net zoals dat bij de burgerbeweging van ds.Martin Luther King in de jaren 60 in de Verenigde Staten gebeurde. Uiteindelijk kregen ze bijna de gehele bevolking achter zich met als gevolg een verandering van de wetten die discriminatie van Afro-Amerikanen voorgoed onmogelijk maakten.