Vandaag op 24 juni 2013 - op het Hoogfeest van Johannes de Doper - bereikte mij het droevige bericht dat emeritus bisschop Jo Gijsen is overleden in Sittard. De kranten hebben op het internet al over bericht, maar natuurlijk zijn de beschuldigingen (weer) niet van de lucht. Kennelijk worden alleen de eigen doden lof toegezwaaid. Dan zie je maar weer dat het ronddraaien van niet-verifieerbare geruchten en ongefundeerde beschuldigingen voldoende is om in de krant te komen...
Jo Gijsen had nogal wat te maken met wolven in schaapskleren, zoals het spreekwoord zegt. Daar waren mislukte en gevallen priesters bij, verdwaasden die met de Kerk hadden gebroken en vooral lieden in de lokale pers die hun haat fulmineerden tegen de bisschop met de bedoeling om kennelijk op de man te spelen. Later werd ook nog een handig middeltje gevonden om de persoon van Jo Gijsen verder te bekladden en dat middeltje heette: misbruik in de Kerk. In Nederland ben je onschuldig totdat het tegendeel wordt bewezen in een Rechtszaal, alleen mocht deze regel niet gelden voor bisschop Jo Gijsen!
Naast bisschop Bomers, was bisschop Gijsen de enige bisschop die voor de 'katholieke zaak' opkwam. Het ging de gelovigen al helemaal niet over de vraag wie op de bisschopsstoel in Roermond zat, maar dat het afgelopen moest zijn met een ongelimiteerde kaalslag binnen de kerkelijke muren, was wel duidelijk. Het is daarom logisch dat je niet veel vrienden maakt, maar daar was het uiteindelijk Johannes de Doper, de patroonheilige van Jo Gijsen, ook niet om te doen: er werd onverbloemd de waarheid gezegd en het Rijk Gods moest worden verkondigd. Liturgische experimenten werden door Jo Gijsen een halt toegeroepen en elke priester kreeg een brief mee waarin stond dat alleen het goedgekeurd Missaal gebruikt mocht worden. Dat was in de overige delen van de kerkprovincie wel anders: daar was selfmade klapper-liturgie met kinderliedjes en de bedenksels van Oosterhuis schering en inslag!
Jo Gijsen had nogal wat te maken met wolven in schaapskleren, zoals het spreekwoord zegt. Daar waren mislukte en gevallen priesters bij, verdwaasden die met de Kerk hadden gebroken en vooral lieden in de lokale pers die hun haat fulmineerden tegen de bisschop met de bedoeling om kennelijk op de man te spelen. Later werd ook nog een handig middeltje gevonden om de persoon van Jo Gijsen verder te bekladden en dat middeltje heette: misbruik in de Kerk. In Nederland ben je onschuldig totdat het tegendeel wordt bewezen in een Rechtszaal, alleen mocht deze regel niet gelden voor bisschop Jo Gijsen!
Naast bisschop Bomers, was bisschop Gijsen de enige bisschop die voor de 'katholieke zaak' opkwam. Het ging de gelovigen al helemaal niet over de vraag wie op de bisschopsstoel in Roermond zat, maar dat het afgelopen moest zijn met een ongelimiteerde kaalslag binnen de kerkelijke muren, was wel duidelijk. Het is daarom logisch dat je niet veel vrienden maakt, maar daar was het uiteindelijk Johannes de Doper, de patroonheilige van Jo Gijsen, ook niet om te doen: er werd onverbloemd de waarheid gezegd en het Rijk Gods moest worden verkondigd. Liturgische experimenten werden door Jo Gijsen een halt toegeroepen en elke priester kreeg een brief mee waarin stond dat alleen het goedgekeurd Missaal gebruikt mocht worden. Dat was in de overige delen van de kerkprovincie wel anders: daar was selfmade klapper-liturgie met kinderliedjes en de bedenksels van Oosterhuis schering en inslag!
Het was bij een aantal intimi bekend dat de oud-bisschop ernstig ziek was en dat zelfs een operatie werd overwogen, maar gezien de gevolgen van die operatie werd daar maar van afgezien. De ontwikkelingen werden op de voet gevolgd door een groep priesters en gelovigen in het bisdom Roermond.
Zelf heb ik veel aan Monseigneur te danken gehad, ook persoonlijk. Ik kende hem van dichtbij en zag hem als een vriendelijk en goed mens. De priesters en de gelovigen wil ik daarom vragen om voor Monseigneur te bidden en H.Missen op te dragen.
Hij was de stem van een roepende in de woestijn toen de Nederlandse Kerk op zijn hoogtepunt stond van absolute verwarring. Misschien kan hij als een martelaar beschouwd worden voor het katholiek geloof in Nederland, zeker gezien de manier waarop bisschop Jo Gijsen bijna te 'vuur en te zwaard' bestreden werd.
Dankzij persoonlijk ingrijpen heeft Jo Gijsen heel veel onheil in Limburg voorkomen, en dat mag ook wel eens gezegd worden!
Dankzij persoonlijk ingrijpen heeft Jo Gijsen heel veel onheil in Limburg voorkomen, en dat mag ook wel eens gezegd worden!
Post Scriptum: Op de website van het bisdom Roermond staat dat de uitvaart plaatsvindt op zaterdag 29 juni 2013.