maandag 19 december 2016

Over de geboorte van Onze Heer Jesus Christus.

De overschaduwing van de Heilige Maagd Maria door de Heilige Geest had een viervoudig gevolg: de Maagdelijke ontvangenis van Jesus' heilige Mensheid, vervolgens de Menswording van het Woord Gods, de vlekkeloze heiligheid van Jesus in zijn heilige Mensheid en op de vierde plaats dat het Kind uit Maria geboren, Gods Zoon zal worden genoemd. Dat wil zeggen dat Jesus, juist omdat Hij geen aardse vader heeft, zou worden erkend als Zoon van God, dus waarbij Jesus alleen een Hemelse Vader heeft en wel in de meest eigenlijke zin. Het is opvallend dat de ontkenning van Jesus Maagdelijke geboorte, automatisch leidt tot een ontkenning van Jesus' Goddelijk Zoonschap. Men kan dus het één niet los zien van het ander. Doet men dat wel, dat is een ineenstorting van het gebouw van het Geloof onvermijdelijk. 

De Heilige Maagd Maria was verloofd met haar man Joseph, die in de H.Schrift wordt beschreven als een Rechtvaardige. In onze huidige tijd is de verloving losgekoppeld van het huwelijk, maar dat was bij de Joden 2000 jaar geleden zeker niet het geval. De verloving gaf bij de Joden reeds de rechten van het huwelijk. Toch bleef de bruid nog in het ouderlijk huis, totdat de bruidegom haar plechtig zijn woning binnenleidde. Daarmee werd het huwelijk als voltrokken beschouwd. Dat Maria dus haar Kind kreeg binnen de verlovingsperiode, betekent dat de Maagdelijke ontvangenis binnen het huwelijk moet worden gezien. Wie de tekst leest met een bril op van de eenentwintigste eeuw, komt al vaak bedrogen uit en begrijpt niet hoe het huwelijk bij de Joden geregeld was. De H.Schrift heeft nu eenmaal een Joodse context en die context kan men niet los zien van een juiste interpretatie.

Verder blijkt uit de opmerking van Maria aan de engel dat zij (binnen haar verlovingsperiode) toegaf "geen man te bekennen". De juiste conclusie is dat Maria ook verder als Maagd wilde leven. Hieruit volgt weer dat zij geen andere kinderen heeft gehad en dat Jesus haar Eerstgeborene was. In het dogma van de drievoudige Maagdelijkheid van Maria wordt er geleerd dat Maria voor, tijdens en na de geboorte van Jesus altijd Maagd is gebleven. Dit heeft de Kerk altijd geloofd.