zondag 23 oktober 2016

Wij moeten meer vertrouwen in God hebben

Als u uw bank niet meer vertrouwt, dan haalt u ogenblikkelijk uw geld van uw rekening af. Vertrouwen is daarom heel belangrijk. Zonder vertrouwen bestaat ons financieel systeem niet eens meer. Maar hoe vaak komen wij niet vertrouwen tekort in God, terwijl Hij geen enkele veldslag verliest? Kijk eens naar de Apostelen. Ze worden uitgezonden door Jesus, zonder reiszak, beurs of sandalen, en zij vertrouwen op zijn Woord. Op de vraag van de Heer of het de Apostelen aan iets ontbroken heeft, antwoorden zij eenstemmig: "aan niets!" ( Lukas 22;35). De Psalmist zegt daarom: "De Heer is mijn Herder, niets kom ik tekort." (Psalm 23). Wij moeten daarom echt meer vertrouwen in God hebben dat alles een goede afloop krijgt, want niets gebeurt buiten zijn Wil om. Het kan zijn dat Hij moeilijkheden in ons leven toelaat, zodat wij beter de deugd van de nederigheid kunnen volgen en vuriger zullen bidden, maar Hij zal ons echt niet verlaten!

Meer in God vertrouwen is van levensbelang, ook als je als bisschop zorgen hebt over de financiële toekomst van je bisdom en over de vraag hoelang de parochies en de priesters nog betaald kunnen worden wegens de daling van het aantal gelovigen. De priesters en de bisschoppen moeten niet vergeten dat de Heer in alles voorziet, zelfs in die landen die heel arm zijn. Laten wij daarom meer onze Heer vertrouwen in een goede afloop. Als iemand een groot vertrouwen in de Heer heeft, dan kent zijn edelmoedigheid geen grenzen meer. De Heer zal ons de oplossing aanreiken als wij in Hem vertrouwen. Zonden van wantrouwen verwonden Hem nog het meest. Laten wij dat nooit vergeten!