zondag 2 oktober 2016

Overweging van de H. Moeder Teresa

Het Evangelie van de zondag (2 oktober) is een goede gelegenheid om eens na te denken over de handelingen die jezelf doet. Jesus vraagt geen bijzondere handelingen, maar vraagt ons om trouw onze dagelijkse plichten te doen. Daar hoef je niet een priester of religieus voor te zijn: ook de leek wordt gevraagd zijn plicht te doen. Elke dag weer.
De Heilige moeder Teresa heeft over het doen van de plichten van elke dag een heel mooi stukje geschreven dat het lezen de moeite zeker waard is. Wie zelfkennis wil opdoen, kan niet zonder een grondig geestelijk leven. 
Het stukje van de heilige moet men het liefst naast de eerste lezing van de H.Mis van deze zondag leggen. Hoe vaak gebeurt het niet dat veel mensen tegenwoordig wanhopig worden en zich afvragen "hoe lang moet ik hier nog op wachten Heer?", zoals de profeet Habakuk zich zo prachtig uitdrukt. Maar moeder Teresa geeft een prachtig antwoord hierop. De eerste lezing van de profeet Habakuk is hieronder te lezen. Daarna volgt een overweging van de heilige moeder Teresa. Haar overweging maakt het pas goed duidelijk dat wij niet alleen onze dagelijkse plichten moeten doen, maar ook ons meer moeten versterven in onze eigen wil, zodat wij niet in opstand komen tegen de wil van God. 

(Lezing uit de Profeet Habakuk.)

Hoe lang Heer smeek ik om hulp en wilt Gij niet horen: hoe lang roep ik tot u: verdrukking! En brengt Gij geen redding? Waarom laat Gij mij slechtheid zien en moet ik onheil aanschouwen? Heb ik geweld en verdrukking voor ogen. Zijn twist en tweedracht ontbrand?

De Heer gaf mij antwoord en sprak: Schrijf het visioen neer, en grif het op tabletten, opdat men het gemakkelijk leest; want er is nog een ander visioen waarvan de tijd is bepaald, en dat zijn vervulling bereikt, en niet faalt! Mocht het al toeven, blijft het verbeiden; Want het komt zeker en het blijft niet uit: Wie moedeloos is, in hem heeft mijn ziel geen behagen, maar de rechtvaardige leeft door zijn geloof. 


(De heilige moeder Teresa.)

Wees altijd trouw tot in de kleinste dingen, want daaruit bestaat onze kracht. Voor God is niets klein. Niets is minder waard voor Hem. Voor Hem zijn alle dingen oneindig. Beoefen de trouw in de kleinste dingen, niet om de deugd, maar om de grootheid van de wil van God, die ik buitengewoon respecteer. 

Zoek het niet in spectaculaire acties. Wij moeten vrijwillig onthechten aan alle verlangens om de vrucht van ons werk te zien; laten we alleen vervullen wat we kunnen, en geven we de rest in de handen van God. Wat belangrijk is, is de gave van jezelf en de graad van liefde die je in iedere handeling legt. 

Als je je best gedaan hebt, sta jezelf dan niet toe om wanhopig te worden bij een teleurstelling. Weiger ook de roem als je slaagt. Geef alles aan God met diepste dankbaarheid. Als je je verslagen voelt, is dat een teken van trots die toont hoeveel je nog in je eigen kracht gelooft. Houd je niet bezig met hetgeen de mensen denken. Wees nederig en niets zal je ooit nog storen. De Heer heeft me verbonden daar waar ik ben; daar zal Hij me ook weer los maken.