In een Nederlandse basiliek is een Biechtstoel te zien waarboven een glas in loodraam de Doop van de Heer is te bekijken. De plaats van die raam boven de Biechtstoel lijkt toevallig, maar is het niet: in het doopsel krijgen wij, mensen, de Eerste Heiligmakende Genade: de erfzonde en alle andere zonden worden uitgewist en we krijgen het Christelijke merkteken in de ziel. Het maakt ons tot kinderen van God, leden van de H.Kerk en erfgenamen van de Hemel. Worden wij door de wereld bedorven door de zonde, dan krijgen we via het Sacrament van de Biecht weer de Heiligmakende Genade terug waardoor we de Hemel mogen binnengaan.
In het Evangelie van de 28ste zondag door het Jaar lezen we hoe Jesus ons een gelijkenis voorhoudt, waarbij iemand zonder bruiloftskleed het bruiloftsmaal was binnengekomen (zie daarvoor Matteus hoofdstuk 22 vers 11 en verder). De persoon wordt alsnog uit de bruiloft verwijderd, de duisternis in. Jesus besluit aldus: "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren".
Opmerkelijk is nu dat de PC-bijbel in de voetnoot het volgende meedeelt:
Opmerkelijk is nu dat de PC-bijbel in de voetnoot het volgende meedeelt:
Onder degenen die het geloof bezitten, zijn er toch, die van de vreugde des hemels (hier voorgesteld door het bruiloftsmaal) worden uitgesloten, omdat ze door hun zonden het bruiloftskleed, d.i. de Heiligmakende Genade hebben verloren. Vandaar dat wel allen tot het eeuwig geluk zijn geroepen, maar betrekkelijk weinigen het bereiken; daar velen aan de roeping tot het ware geloof niet eens beantwoorden (Matt 22, vers 2-8) en anderen in de Kerk van Christus niet volgens hun geloof leven (Matt 22, vers 11-13). Een zeer ernstige les voor ons allen.
De conclusie is dan ook dat het Sacrament van de Biecht moet worden ontvangen indien wij de Hemelse vreugde willen binnengaan met ons Bruiloftskleed. Onze Heer heeft niet voor niets dit Sacrament ingesteld in zijn Kerk. Laten we daarom niet dom doen door ons leven te vullen met een weggeredeneerd zondebesef. Laten we God gehoorzamen en zijn H.Wil doen.