dinsdag 3 september 2013

Richtlijn voor het Geestelijk leven

Een zeer bijzonder boek: Richtlijn voor het Geestelijk leven en andere geestelijke werken dat pas is uitgegeven en geschreven is door de Benedictijner Abt Ludovicus Blosius (Lodewijk de Blois) die leefde tussen 1506 en 1566. 
Zoals vanouds is elk kerkelijk document gelukkig in het Latijn geschreven waardoor de volgende generaties ook zonder verandering kunnen lezen wat er geschreven is. Het werk van Blosius is overigens wel in andere talen vertaald, maar tot voor kort nog niet in het Nederlands. Nu is er dus ook een Nederlandse vertaling op de markt. 

Het boek heeft een schat aan informatie voor hen die het Christelijke leven zich zo goed mogelijk eigen willen maken. De Blois geeft daarover veel informatie en veel tips. Het boek is aan te bevelen voor een ieder die de de Christelijke volmaaktheid wil eigen maken. Het werk van Blosius wordt aanbevolen door niet minder dan de hulpbisschop van Haarlem-Amsterdam, Mgr. Dr.J. Hendriks. Zijn voorwoord van het boek is hieronder te lezen:

Verschillende jaren heb ik de Richtlijn voor het geestelijk leven en andere geestelijke werken gebruikt voor een geestelijke lezing tijdens mijn retraite en iedere keer werd ik getroffen door de wijsheid, geestelijke diepgang en trefzekerheid van het werk van Ludovicus Blosius. De geestelijke werken van deze Abt vond ik zo inspirerend dat ik ze gelezen heb als een tweede "Navolging van Christus". 

Mijn eigen eerste kennismaking met het boek deed mijn mond open vallen van verbazing en persoonlijk vind ik dat het werk van Blosius het "Hemels Goud" bevat, dat ik u niet wil onthouden. Het boek is te bestellen bij Stichting De Boog via de onderstaande link. Dit boek wordt dus warm aanbevolen!