De foto hiernaast is de kerk te Kana waar tweeduizend jaar geleden de Bruiloft te Kana heeft plaatsgevonden en die in de Bijbel in het Evangelie naar Johannes (hoofdstuk 2) wordt genoemd. In het Evangelie van de tweede zondag, jaar C, wordt het eerste wonder beschreven dat Jesus doet en daarmee zijn openbare leven een aanvang neemt. Talloze keren zullen de Christenen deze passage hebben gelezen, maar er zitten meer dingen in de tekst verborgen dan alleen maar het eerste wonder. Daarom spreek ik liever van een (verborgen) en dubbel wonder te Kana. Lezen wij de tekst: Op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea, waarbij de moeder van Jezus aanwezig was.
Jezus en zijn leerlingen waren eveneens op die bruiloft uitgenodigd. Toen de wijn opraakte, zei de moeder van Jezus tot Hem: 'Ze hebben geen wijn meer.' Jezus zei tot haar: 'Vrouw, wat is er tussen Mij en u? Nog is mijn uur niet gekomen.'Zijn moeder sprak tot de bedienden: 'Doet maar wat Hij u zeggen zal.'Nu stonden daar volgens het reinigingsgebruik der Joden zes stenen kruiken, elk met een inhoud van twee of drie metreten. Jezus zei hun: 'Doet die kruiken vol water. Zij vulden ze tot bovenaan toe.'Daarop zei Hij hun: 'Schept er nu wat uit en brengt dat aan de tafelmeester.' Dat deden ze, en zodra de tafelmeester het water proefde dat in wijn veranderd was (hij wist niet waar die wijn vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden, wisten het wel), riep hij de bruidegom en zei hem: 'Iedereen zet eerst de goede wijn voor en wanneer men eenmaal goed gedronken heeft de mindere. U hebt de goede wijn tot nu toe bewaard.' Zo maakte Jezus te Kana in Galilea een begin met de tekenen en openbaarde zijn heerlijkheid. En zijn leerlingen geloofden in Hem.(Johannes hoofdstuk 2 en verder)
Het eerste wat in de tekst opvalt is dat Maria als Middelares optreedt tussen de bedienden en Jesus. De Heer stelt wel dat zijn tijd nog niet gekomen is, maar stemt toch toe het eerste wonder op haar Voorspraak uit te voeren. We zien dus al dat wat de Katholieke Kerk eeuwen belijdt, namelijk: Maria die Voorspreekster en Middelares is, dat dit al in het Heilig Evangelie wordt teruggevonden. Maar daar blijft het niet bij. Maria moet hebben geweten dat haar Zoon een Goddelijke natuur heeft want ze vraagt immers om de stof (water) in wijn te laten veranderen. Ze doet dat niet door een direct verzoek, maar via een impliciet verzoek. Niemand kan de stof veranderen dan God alleen die Almachtig is en macht over de stof heeft. Ze zegt immers niet: "bid God dat het water in wijn zal veranderen", zoals je dat aan een schepsel zou vragen, bijvoorbeeld een profeet. Neen, hier blijkt dat Maria, de Moeder van God een veel dieper besef over haar Kind heeft dan menigeen ooit gelezen heeft in dit stuk.
Johannes beschrijft dat de bedienden wel wisten waar de wijn vandaan kwam, maar de tafelmeester niet. Zij moesten immers van de Heer de stenen kruiken vullen met water, en zien in hun ontzetting het water veranderen in wijn. Ze zien het eerste wonder vlak onder hun eigen ogen gebeuren en ik sluit niet uit dat zij later ook tot de leerlingen van Jesus zullen gaan behoren. De tekst in het Evangelie vermeldt hun rol immers niet voor niets.
Johannes beschrijft dat de bedienden wel wisten waar de wijn vandaan kwam, maar de tafelmeester niet. Zij moesten immers van de Heer de stenen kruiken vullen met water, en zien in hun ontzetting het water veranderen in wijn. Ze zien het eerste wonder vlak onder hun eigen ogen gebeuren en ik sluit niet uit dat zij later ook tot de leerlingen van Jesus zullen gaan behoren. De tekst in het Evangelie vermeldt hun rol immers niet voor niets.
En dan de verandering van water in wijn. Het is opvallend dat de Heer het water gebruikt in de stenen kruiken die voor de reinigingsriten volgens de wet van Mozes worden gebruikt. Dit is zeker geen toeval, maar een zeer goed geplande en doordachte actie. Is het niet opvallend dat dit een voorbode is in de verandering van brood en wijn, in het Lichaam en Bloed van Onze Heer Jesus Christus, tijdens de instelling van de H.Eucharistie om ons te reinigen van zonden? (zie Matteüs 26;26 en verder) En wat meer is: als God Almachtig is om water in wijn te veranderen, dan zal Hij zeker de macht hebben om wijn en brood te veranderen in iets anders. In dit geval in zijn eigen Lichaam en Bloed, zoals de Evangelisten ons melden. Anders zou God niet Almachtig zijn en zou het Woord nooit Vlees zijn geworden. Daarom mag de H.Eucharistie nooit symbolisch worden uitgelegd, maar is dit het werkelijke Lichaam en Bloed des Heren, tot op de dag van vandaag. Jesus zegt immers in het H.Evangelie: Blijft dit doen, om Mij te gedenken..
Naschrift: Natuurlijk zijn meer zaken in de bovengenoemde tekst te ontdekken en er zal in menige preek deze zondag wel aandacht aan worden besteed door de Parochiepriester. De tekst hier licht een aantal andere zaken uit die evengoed van belang kunnen zijn om zo een dieper inzicht te krijgen in deze Bijbeltekst.
Naschrift: Natuurlijk zijn meer zaken in de bovengenoemde tekst te ontdekken en er zal in menige preek deze zondag wel aandacht aan worden besteed door de Parochiepriester. De tekst hier licht een aantal andere zaken uit die evengoed van belang kunnen zijn om zo een dieper inzicht te krijgen in deze Bijbeltekst.