Een van de meest mysterieuze perikopen die je kunt lezen in de Heilige Schrift, is de roeping van de Apostel Natanaël. Waarom? Lees maar eens goed mee:
Daags daarna wilde Hij naar Galilea vertrekken; toen ontmoette Hij Filippus. En Jesus zeide tot hem: Volg Mij. Filippus was van Betsáida, de stad van Andreas en Petrus. Filippus ontmoette Natánaël, en sprak tot hem: Van wien Moses in de Wet en ook de profeten hebben geschreven, dien hebben we gevonden: Jesus, den zoon van Josef, uit Názaret. Natánaël zei hem: Kan er iets goeds komen uit Názaret? Filippus zei hem: Kom het zien. Jesus zag Natánaël naar Zich toe komen, en zeide van hem: Ziedaar een waar Israëliet, in wien geen bedrog is. Natánaël zeide Hem: Hoe kent Gij mij? Jesus gaf hem ten antwoord: Voordat Filippus u riep, zag Ik u onder de vijgeboom. Natánaël antwoordde Hem: Rabbi, Gij zijt de Zoon van God; Gij zijt de Koning van Israël. Jesus antwoordde hem: Gelooft ge, omdat Ik u zeide: Ik zag u onder de vijgeboom? Grotere dingen zult ge zien. En Hij sprak tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Gij zult de hemel geopend zien, en de engelen Gods zien opstijgen en nederdalen over den Mensenzoon.
We zien hier dat de belofte die Jezus aan Natánaël doet, niet dezelfde belofte is als aan de Apostel Petrus. We zien ook dat er in de tijd van Jezus meerdere opvattingen heersen over wie de Messias werkelijk is. Heel vaak dachten de Joden dat een Messias een soort politieke bevrijder van onderdrukking was. Natanaël is iemand die daar duidelijk anders over denkt. Jezus zegt zelfs dat in Natánaël geen bedrog is. Dat betekent dat hij een ware Leer aanhangt. Dat klopt ook aangezien Natánaël uitroept: Gij zijt de Zoon van God; gij zijt de Koning van Israël!
Maar hoe is Natánaël tot die uitspraak gekomen? Hij zat onder een Vijgeboom en kennelijk was niemand in staat, dan God alleen om in te zien wat er onder die Vijgeboom heeft afgespeeld. Dat moet iets heel bijzonders zijn geweest, want Natánaël erkent het bovennatuurlijke aspect van deze Messias. De belofte die volgt is anders dan die van Petrus of de andere Apostelen. Hij belooft aan Natánaël een verregaande openbaring van Christus zelf. Aan Petrus belooft Hij dat hij de Steenrots wordt nadat hij erkend had dat Jezus de Christus (de Messias) was. Natanaël belijdt precies het zelfde als Petrus, maar de belofte van beiden zijn heel verschillend. Op Petrus zal Christus de Kerk bouwen en noemt hem ook Kefas (Steenrots) Natanaël krijgt een verregaande openbaring van Christus.
Iedere Apostel krijgt dus een andere taak in de Kerk toegewezen. En deze toewijzing komt van Christus zelf. Het is dus niet waar, zoals velen denken, dat het Petrusambt hetzelfde is als alle andere ambten in de Kerk. En...Christus heeft dit zo gewild en zelf ingesteld.
Iedere Apostel krijgt dus een andere taak in de Kerk toegewezen. En deze toewijzing komt van Christus zelf. Het is dus niet waar, zoals velen denken, dat het Petrusambt hetzelfde is als alle andere ambten in de Kerk. En...Christus heeft dit zo gewild en zelf ingesteld.