donderdag 6 augustus 2015

De Gedaanteverandering van de Heer


Veertig dagen vóór het feest van Kruisverheffing (14 september) herinnert de feestelijke viering van de Gedaanteverandering van de Heer eraan hoe Christus zijn leerlingen wilde voorbereiden op zijn dood aan het kruis. Zijn verheerlijking op de berg is niet alleen een voorspel van zijn verrijzenis, maar ook een aankondiging van onze aanneming tot kinderen van God en van de heerlijkheid die eens het gehele lichaam van Christus ten deel zal vallen. Bij deze Gedaanteverandering van de Heer zijn Mozes en Elias aanwezig. 

In het Boek Apocalyps hoofdstuk 11 vers 3, wordt met symbolen een schets gegeven over de toekomst van de Kerk waarbij de Twee Getuigen optreden. Die Twee Getuigen zijn volgens Schrift-uitleggers Mozes en Elias, zoals uit hun wonderen blijkt. Mozes trad voor de Joden op, Elias voor de heidense Baälpriesters. Echter zijn ze in deze symbolische beschrijving weer symbolen voor het optreden van de Kerk onder Joden en heidenen. Als boeteprediker is de Kerk in rouw (zij is in zakken gehuld), maar is zij verlicht en gezalfd door de H.Geest (beeld van Luchter en Olijfboom). Dit geheel staat in verband met de eerdere verzen van het hoofdstuk, waarin de Kerk wordt bestreden, vervolgens door de heidenen is vertrapt en waarbij de vijanden van de Kerk zich verheugen over haar val. Een ogenblik heeft het de schijn dat ze volledig wordt vernietigd (hoofdstuk 11, vers 8), maar door een Levensgeest van God treedt er een gedaanteverandering op, waarbij na drie en een halve dag (vers 11) door Gods kracht de Kerk zich weer opricht. Dit grote wonder heeft tot gevolg dat velen zich bij de Kerk zich zullen aansluiten (vers 13). 

Deze uitleg die wij in de PC-Bijbel vinden is dermate intrigerend, omdat iets soortgelijks is voorspeld in het Portugese Fatima in 1917. Via het zonnewonder werd te verstaan gegeven dat de Kerk een zware en moeilijke tijd zou doormaken en zelfs helemaal zou kunnen verdwijnen. Maar kort daarop werd na het neerdalen van de zon, een nieuwe zon (Kerk) gezien die opkwam, schoner en vele malen helderder dan voorheen. Hoewel een datum niet is genoemd, komt de tijd van een kerkelijke inzinking wel heel dicht in de buurt van wat wij nu vandaag beleven: het instorten van de kerkelijke praxis, het instorten van de moraal, de op vele plaatsen verdwenen kerkgebouwen en de voortdurende strijd tegen de Kerk en haar Leer. 

Hiermee lijkt het erop dat de Gedaanteverandering van de Heer dus ook in het Boek Apocalyps wordt verhaald en krijgt ze in de Apocalyps een toekomstige betekenis: De Kerk zal opstaan door Gods kracht, het heidendom zal ineenstorten en velen zullen zich na het wonder van de hernieuwing aansluiten bij de Kerk.